K stavebnej uzávere celej centrálnej mestskej zóny Nitra momentálne nepristúpi. Využitie tohto inštitútu neodporúča analýza, ktorú predložil poslancom na marcovom zastupiteľstve prednosta nitrianskej radnice Igor Kršiak. Vyžiadali si ju poslanci. Niektorí sa totiž obávajú, že investori nekontrolovateľne zastavajú centrum mesta.
Momentálne je rozbehnutých niekoľko veľkých investícií, ktoré zmenia tvár centra Nitry – vyrastú tu rozsiahle polyfunkčné objekty Tabáň a Orbis, majiteľa zmenilo aj staré Tesco.
Rizikové územia by sa mali posudzovať individuálne
Podľa predloženej analýzy sa stavebnou uzáverou vymedzuje územie, v ktorom sa „dočasne zakazuje alebo obmedzuje stavebná činnosť, najmä ak by mohla sťažiť alebo znemožniť budúce využívanie územia alebo jeho organizáciu podľa pripravovaného územného plánu.“ Určiť ju možno iba na nevyhnutne potrebný čas, najviac na päť rokov. Analýza vo svojom závere neodporúča ustanoviť stavebnú uzáveru paušálne pre celé územie centrálnej mestskej zóny, ale vždy individuálne posúdiť len rizikové územie.
„Dôsledkom stavebnej uzávery nemusí byť len obmedzenie pre stavebných investorov, ale v konečnom dôsledku sa dotkne aj občanov pri akejkoľvek stavebnej činnosti ako je napríklad aj stavba garáže a podobne,“ uvádza Kršiak. Problém by bol aj s výstavbou inžinierskych sietí.
Primátorovi sa vyhrážali
Primátor Jozef Dvonč na zastupiteľstve povedal, že dostal vyhrážku fyzickej likvidácie, pokiaľ sa nenaplní požiadavka Výboru mestskej časti Staré mesto znížiť plánovaný polyfunkčný objekt Tabáň o dve poschodia. „Aj tak trvám na tom, že to treba jednoducho postaviť, pretože pokiaľ nebudú bývať ľudia pri centre, a tým myslím stavbu Orbisu a Tabáňa, tak nikto na pešej zóne nebude,“ povedal Dvonč. Ako dodal, ak investor predloží zámer, ktorý je v súlade s územným plánom a spĺňa všetko potrebné, nevidí dôvod na to, aby mu mesto stavebné povolenie nevydalo.
Mestu chýba hlavný architekt
Poslanec Štefan Štefek (nezávislý) poznamenal, že vyľudnenie centier miest je celoslovenský problém. Problémom Nitry však podľa neho je, že mestu chýba hlavný architekt, má len pracovníčku dočasne poverenú touto funkciou. „Považujem za veľmi vážnu chybu, že v čase, keď k nám prišiel Jaguar Land Rover, my nemáme hlavného architekta,“ podčiarkol. Krajské mesto sa musí podľa neho rozvíjať, a to do výšky.
Poslankyňa Renáta Kolenčíková (nezávislá) vidí za úvahou o stavebnej uzávere snahu zapáčiť sa voličom na úkor niekoľkých investorov. „Stavebná uzávera, nerovnaký prístup k rôznym investorom, reakcia na hocijakú, aj nezmyselnú petíciu a nečinnosť úradu, to všetko bude vytvárať aj vytvára nechuť súkromných investorov zo Slovenska aj zahraničia, aby tu niečo postavili a presunú sa do iných miest,“ myslí si.