Nové retailové projekty sú dokončené, tržby nájomcov nákupných centier rastú však pomalšie

Počas prvých troch mesiacov vzrástli tržby nájomcov v sledovanej vzorke nákupných centier len o jedno percento, zatiaľ čo počet návštevníkov sa v rovnakom období zvýšil o tri percentá.
Nová autobusová stanica Nivy
Nákupné centrum v bratislavskom komplexe Nivy na Mlynských nivách. Foto: SITA/Ľudovít Vaniher

Oblasť maloobchodu na Slovensku prechádza zmenami. Aktuálna konsolidácia spojená s výškou inflácie zmenila priority veľkého množstva Slovákov. Tí sú vzhľadom na ekonomickú situáciu zdržanlivejší, no aj napriek tomu na trhu vznikajú rôzne ambície na ďalšiu expanziu nových priestorov. Vyplýva to z aktuálnej správy o vývoji slovenského maloobchodu v prvom kvartáli 2025 od spoločnosti CBRE.

Reálne tržby klesli

Tržby v slovenskom maloobchode v marci v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka klesli, pričom pokles zaznamenala väčšina tovarov. Po zohľadnení inflácie tak ide už o druhý mesiac po sebe, keď klesli reálne tržby.

Faktorom, ktorý sa na tomto výsledku podpísal najviac, boli najmä nižšie predaje v hypermarketoch, supermarketoch a predajniach s tovarom pre domácnosť,“ priblížila spoločnosť.

Počas prvých troch mesiacov vzrástli tržby nájomcov v sledovanej vzorke nákupných centier len o jedno percento, zatiaľ čo počet návštevníkov sa v rovnakom období zvýšil o tri percentá.

Zvýšené hodnoty boli pozorovateľné aj v prípade inflácie, ktorá v marci dosiahla úroveň štyri percentá, išlo tak o najvyššiu hodnotu za posledných 15 mesiacov,“ dodala spoločnosť s tým, že rast cien bol však v treťom mesiaci najpomalší v tomto roku, najmä v dôsledku nižších cien dopravy a potravín.

Dokončenie nových retailových projektov

Medziročný rast cien bol spôsobený najmä nealkoholickými nápojmi, vybranými potravinami, stravovacími službami, alkoholickými nápojmi, tabakom a produktmi osobnej starostlivosti.

Infláciu výraznejšie ovplyvnili sektory s nižším podielom na výdavkoch domácností, najmä reštaurácie a hotely, kde ceny vzrástli o 8,7 percenta, pričom nárast sa týkal najmä jedál,“ doplnila spoločnosť.

Prvý štvrťrok sa niesol aj v znamení dokončovania nových retailových projektov – konkrétne OC Spektrum Nové zámky s celkovou prenajímateľnou plochou 4 200 metrov štvorcových a OC Spektrum Lučenec s plochou 5 500 metrov štvorcových.

Aktuálne je vo výstavbe takmer 90-tisíc štvorcových metrov predajných plôch v rámci 16 projektov. Väčšina z nich má charakter retail parkov a viac než polovica nových maloobchodných plôch sa buduje v strednom Slovensku. Ide najmä o lokality ako Žilina, Námestovo, Tvrdošín, Revúca, Poltár, Žiar nad Hronom či Rimavská Sobota,“ priblížil riaditeľ oddelenia prenájmu maloobchodných nehnuteľností CBRE Slovensko Tomáš Lörincz.

V prípade cien nájmov medziročne nenastali žiadne zmeny – kým najvyššie dosahované nájomné v prémiových obchodných centrách predstavuje 70 až 90 eur mesačne za štvorcový meter, v prípade retailových parkov táto suma dosiahla 15 až 17 eur.

Viac k osobe: Tomáš Lörincz
Firmy a inštitúcie: CBRE

Ďalšie k téme

Odporúčané