Štát sa môže pre zdražovanie stavebných materiálov dostať do patovej situácie. Podarí sa nám dokončiť kľúčové projekty?

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Andrej Doležal
Minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal. Foto: archívne, SITA/Branislav Bibel

Najväčší problém pre rast cien stavebných materiálov je so súčasnými stavbami a záväzkami. Podľa ministra dopravy a výstavby Andreja Doležala (nom. Sme rodina) je problém dodatkovať vysúťaženú a zazmluvnenú stavbu, ak zmluva neumožňuje uzatvárať dodatok a zvýšenie ceny, preto hľadali riešenie s Úradom pre verejné obstarávanie (ÚVO).

Navyšovanie cien zákaziek

Potvrdil, že úrad už zverejnil metodiku „požehnanú“ Európskou komisiou o tom, ako bude možné uplatniť inštitút nepredvídateľnosti a uzatvárať dodatky k existujúcim stavbám a záväzkom.

„Je to veľká vec, ale je to len jedna z mnohých nutných, zďaleka nie postačujúcich podmienok, aby sa k zhotoviteľovi alebo dodávateľovi dostali aj peniaze na navýšenie ceny zákazky,“ informoval v pondelok Doležal na stretnutí lídrov slovenského stavebníctva.

„Máme metodiku, ktorá obstarávateľom umožní teoreticky podpísať záväzok. To je právna rovina, ešte je tam ekonomická, týka sa už viac obstarávateľa,“ uviedol minister dopravy. Ocenil pritom spoluprácu s úradom, hoci to podľa neho možno nie vždy je úplne jednoduché.

Problematické financovanie z eurofondov

Ak je stavba financovaná z eurofondov, v súčasnosti akékoľvek náklady navyše sú tzv. neoprávnené. „Paralelne pracujeme aj na tom, aby navýšené náklady boli oprávnenými. Aby sme mohli uzatvárať novú zmluvu o nenávratnom finančnom príspevku a dočerpať eurofondy či už zo súčasného programového obdobia alebo z budúceho,“ povedal Doležal.

V prípade stavieb financovaných zo štátneho rozpočtu neočakáva jeho navýšenie na pokrytie väčšieho objemu prostriedkov na týchto stavbách.

„Pôjde to na úkor všetkých budúcich stavieb, iné stavby sa dostanú do výstavby neskôr,“ podotkol s tým, že prostriedky na ne budú použité na zvýšené náklady na súčasných stavbách.

Dodatky k zmluvám

Ministerstvo dopravy pripravuje metodiku o tom, čo všetko má požiadavka na zvýšené výdavky obsahovať, a komunikuje so štatistickým úradom, aby bolo jasné, k akým cenám budú nároky stavbárov porovnávať.

ÚVO už predtým oznámil, že vydal nové všeobecné metodické usmernenie k uzatváraniu dodatkov k zmluvám, pričom ho konzultoval so zástupcami Európskej komisie.

Materiál pripravil v súvislosti so situáciou v stavebníctve a s otázkami, kedy a za akých zákonných náležitostí je možné uzatvárať dodatky k zmluvám, ktorých dohodnutá suma nestačí na financovanie diela v dôsledku zvyšovania cien stavebných materiálov.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Andrej Doležal
Firmy a inštitúcie Európska komisia (EK)MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRÚVO Úrad pre verejné obstarávanie