Úrad pre územné plánovanie spustí Portál výstavby, bude kľúčovým nástrojom modernizácie stavebníctva

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Inžinier, architekt, stavba
Foto: Ilustračné, www.gettyimages.com
Tento článok pre vás načítala AI.

Už 1. apríla nadobudne účinnosť nový Stavebný zákon, ktorý prinesie novú energiu do výstavby. Úrad pre územné plánovanie a výstavbu SR zároveň spustí Portál výstavby, ktorý sa postupne stane kľúčovým nástrojom modernizácie stavebníctva a je prvým krokom k zníženiu administratívnej záťaže a zlepšeniu komunikácie medzi všetkými účastníkmi výstavby. Zmeny tiež nastanú v oblasti stavebnej inšpekcie, ktorej pôsobnosť sa presunie pod úrad.

Nový Stavebný zákon prináša viacero pozitív, ktoré oblasť výstavby posunú výrazne vpred. Zníži administratívnu záťaž pre občana či právnické osoby, zrýchli a zjednoduší stavebné konania. Dôjde tiež k zlúčeniu územného a stavebného konania či reorganizácii Slovenskej stavebnej inšpekcie. Jednou z najzásadnejších zmien je vznik Portálu výstavby, ktorý je v gescii úradu.

Nový portál bude prehľadným miestom

Portál výstavby je súčasťou informačného systému Úradu pre územné plánovanie a výstavbu SR a slúži na digitálne podávanie a správu stavebných dokumentov. Zahŕňa úložisko dokumentácie, register výstavy, register stavieb a prehľad dotknutých orgánov a právnických osôb.

Na jeho vývoji mesiace pracovali odborné tímy úradu z oblasti IT a výstavby s cieľom vytvoriť užívateľsky prívetivý informačný systém pre všetky dotknuté skupiny, ktoré vstupujú do procesu výstavby.

Nový portál bude prehľadným miestom, kde každá skupina má presne zadefinované úkony, ktoré v rámci svojej pôsobnosti potrebuje vykonať. Nevyhnutným predpokladom na prácu s portálom, je registrácia. Prvou funkcionalitou portálu, vyplývajúcou z účinnosti zákona, je úložisko a archív projektovej dokumentácie. Ide o prvú etapu, Portál výstavby budeme ešte ďalej rozvíjať a postupne budú pribúdať ďalšie funkcionality,“ uviedol Martin Horanský, generálny riaditeľ sekcie informačných technológií.

Dokumentácia musí byť elektronicky podpísaná

Pre použitie úradnej činnosti musí byť dokumentácia elektronicky podpísaná. Stavebníci a projektanti na riadne podávanie projektovej dokumentácie a vyžiadavanie si záväzných stanovísk cez portál potrebujú mandátne certifikáty. Tie vydáva Národný bezpečnostný úrad (NBÚ).

Aj preto Úrad pre územné plánovanie a výstavbu SR oslovil NBÚ, aby rozšíril zoznam osôb na získanie mandátnych certifikátov z geodetov aj na stavebných inžinierov a architektov, ktorí budú v portáli robiť stavebné úkony a žiadať od dotknutých orgánov a iných strán záväzné stanoviská.

Naďalej však platí, projektová dokumentácia sa dá podávať aj v listinnej forme na stavebných úradoch. Povinnosti ukladať dokumenty do portálu sa nevzťahuje na prevádzkovú dokumentáciu.

Pod úrad prechádzajú aj stavební inšpektori

Zmenou legislatívy od 1. 4. 2025 pod Úrad pre územné plánovanie a výstavbu SR prechádzajú aj stavební inšpektori. Slovenská stavebná inšpekcia zanikne a zlúči sa s úradom. To znamená, že regionálne úrady, po novom stavebné inšpektoráty, budú vykonávať štátny stavebný dozor. Stavební inšpektori budú zisťovať, či stavebník, zhotoviteľ stavby a stavbyvedúci plnia pri prácach povinnosti podľa zákona.

Zmenou legislatívy budú stavební inšpektori vykonávať štátny stavebný dohľad pod našim úradom. Delimitovali sme stavebných inšpektorov zo Slovenskej stavebnej inšpekcie, ktorí spĺňajú kvalifikačné predpoklady podľa nového Stavebného zákona. Zároveň po celom Slovensku hľadáme nových kolegov, ktorí budú pôsobiť v oblasti štátneho stavebného dohľadu a budú dohliadať na bezpečnosť stavieb. Pozície obsadzujeme v každom kraji,“ vysvetlil Martin Zlocha, generálny riaditeľ sekcie štátneho stavebného dohľadu.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie: NBÚ Národný bezpečnostný úradSlovenská stavebná inšpekciaÚrad pre územné plánovanie a výstavbu SR