Na Slovensku žije aktuálne vo vlastnej nehnuteľnosti takmer 94 percent obyvateľov. Záujem Slovákov o reality neutícha a podľa prieskumu spoločnosti IPSOS plánuje počas najbližších piatich rokov kúpu nového bytu či domu takmer 23 percent Slovákov. V aktuálnej analýze analytička Wood & Company Eva Sadovská, priblížila, v ktorých regiónoch bude najväčší dopyt po novom bývaní a aké preferencie majú kupujúci.
Čo sa týka preferencie kupujúcich, ide najmä o byty s podielom 10,1 percenta a domy s 9-percentným podielom. Stavať dom plánuje 2,3 percenta opýtaných, zaobstarať si rekreačnú chalupu alebo chatu 1,2 percenta respondentov. Nové bývanie plánujú viac muži (24,8 %) ako ženy (20,7 %), v oboch prípadoch prevláda záujem o byty a domy. Avšak ženy oproti mužom vo väčšej miere túžia po novostavbách či po výstavbe domu.
Vyšší dopyt je u lepšie zarábajúcich
Záujem o nové bývanie s pribúdajúcimi rokmi, resp. rastúcim vekom, klesá. Vo vekovej kategórii 18 až 24 rokov si plánuje zaobstarať nové bývanie 52,2 percenta opýtaných, pričom ide prevažne o byty. „Vysoký záujem bol vykázaný aj u respondentov vo veku 25 až 34 rokov, a to s podielom 48,2 percenta,“ uviedla Sádovská. V tomto prípade sú plány zamerané prevažne na kúpu domov, nasledované kúpou bytov. Nadpriemerný dopyt po novom bývaní (27,4 %) vykázali aj opýtaní vo veku 35 až 44 rokov.
Ceny bytov vyleteli nahor, v najväčších mestách Slovenska prekonali rekordy spred krízového obdobia
Najväčší záujem o novú nehnuteľnosť v horizonte piatich rokov vykázali obyvatelia Bratislavského, Banskobystrického a Trenčianskeho kraja s podielmi 39,5 percenta, 25,9 percenta a 22,0 percenta. Kým v Bratislavskom a Trenčianskom kraji prevláda dopyt po bytoch nad domami, v Banskobystrickom kraji je to naopak a vyšší záujem je o domy ako o byty. Zvýšený dopyt po novom bývaní vykázali zároveň obyvatelia s vyššími mzdami, najmä na vedúcich pozíciách.
Kritériám dominuje cena
Zaujímavé výsledky podľa analytičky prináša prieskum z hľadiska rozhodujúcich kritérií pri kúpe nového bývania. Dominuje cena nehnuteľnosti, ktorú uviedlo až 47,4 percenta opýtaných, nasleduje lokalita a poloha s podielom 33,3 percenta. Ďalšími dôležitými faktormi sú výška vlastných úspor (12,7 % ), energetická náročnosť (11,7 %), ale aj súkromie či dostupnosť služieb zhodne s podielmi 10,3 percenta.
Ženy častejšie označili dôležitosť ceny a lokality v porovnaní s mužmi. U mužov bola oproti ženám zas vo väčšej miere evidovaná možnosť parkovania. „U mladých ľudí do 24 rokov viac rezonuje lokalita ako cena a pre túto vekovú kategóriu je dôležitejšia aj dopravná dostupnosť,“ poznamenala analytička. U starších nad 66 rokov oproti ostatným vekovým kategóriám dominuje energetická náročnosť.
Spoločnosť Wood & Company vstúpila do rezidenčného developmentu v roku 2023 a dnes má viac ako 1600 bytových jednotiek. Realizuje Millhaus v Prievoze, development pri Kuchajde, podieľa sa na projekte Slnečnice Nad Mestom, ale aj na projekte Nová Merina v Trenčíne.