Zimný prístav v Bratislave sa zmení na modernú štvrť s pobrežnou promenádou

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Zimný prístav v Bratislave
Zimný prístav v Bratislave Zdroj: Metropolitný inštitút Bratislavy
Tento článok pre vás načítala AI.

Zimný prístav je od konca 19. storočia významnou súčasťou Bratislavy. Aktuálne sa ocitol v širšom centre mesta a jeho funkcia sa postupne mení. Metropolitný inštitút Bratislavy (MIB) spolu s magistrátom pripravujú koncepciu jeho budúceho rozvoja.

Zimný prístav by mal byť dostupnou a pevnou súčasťou centra a mal by sa postupne transformovať na novú štvrť s bývaním, službami a pobrežnou promenádou,“ konštatuje MIB. Nová štvrť sa bude rozvíjať na historických základoch a cieľom koncepcie je zladiť súčasné a budúce funkcie prístavu.

V prípade, ak sa vám nezobrazil zdieľaný obsah nad týmto textom kliknite sem

Lokalita s množstvom pamiatok

Výnimočnosť lokality je daná jej industriálnym charakterom, kontaktom s riekou, ale aj pamiatkami. „Nájdeme tu Dom lodníkov, historickú lodnú dielňu, lodný výťah aj najstaršiu zachovanú loď na Slovensku – rekonštruovaný remorkér Šturec,“ približuje MIB. Zaujímavosťou sú aj technické objekty – lodné žeriavy.

Proces, ktorý zastrešuje MIB s útvarom hlavného architekta mesta, potrvá približne 13 mesiacov. Jeho súčasťou budú prieskumy a rozbory v území, príprava podkladov a dátových analýz, konzultácie s kľúčovými aktérmi a odborníkmi v oblasti architektúry, urbanizmu, územného plánovania, či protipovodňových opatrení.

Plán koncepcie rozvoja Zimného prístavu v Bratislave
Plán koncepcie rozvoja Zimného prístavu v Bratislave Zdroj: Metropolitný inštitút Bratislavy

Spolutvorca prístavnej štvrte HafenCity

Odborným garantom projektu je urbanista a architekt Peter Gero, spolutvorca hamburskej štvrte HafenCity. Transformácia prístavu na novú štvrť podľa neho nesie viacero výziev, s ktorými sa stretli aj iné prístavné mestá ako Hamburg, Kodaň alebo Amsterdam.

Ide o protipovodňovú problematiku, otázky premeny verejných priestranstiev, zelene a mobility. Veľkou výzvou je preklenutie bariér, ako sú železnica, radiály a rieka,“ približuje MIB. Dunaj má podľa neho zároveň potenciál, z ktorého budú pri tvorbe koncepcie a prípravy novej štvrte čerpať.

MIB má za úlohu vytvoriť víziu lokality, ktorá bude prijatá kľúčovými aktérmi, odborníkmi a inštitúciami. Počas jej tvorby presne stanovia princípy, ktoré budú určovať smer budúceho rozvoja štvrte ako kompaktnosť, dostupnosť či kvalita verejných priestorov.

Veľkým prínosom projektu bude prepojenie jednotlivých častí mesta na brehu aj na rieke, čo otvára príležitosť obnoviť napríklad funkciu propelera – osobnú riečnu dopravu integrovanú do systému MHD mesta,“ dodáva MIB. Pobrežná promenáda prístavu má potenciál stať sa jednou z hlavných atrakcií.

Koncepcia rozvoja Zimného prístavu z dielne MIB bude vypracovaná v dvoch variantoch, z ktorých jeden bude základom pre štúdiu uskutočniteľnosti a následnú medzinárodnú urbanisticko-architektonickú súťaž. Celý proces potrvá niekoľko rokov a jeho výsledkom má byť nová kvalitná štvrť.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie: Magistrát hl. m. SR BratislavaMIB Metropolitný inštitút Bratislavy