BRATISLAVA 13. januára (WEBNOVINY) – Vstup súkromných osobných vlakových dopravcov RegioJet a LeoExpress na slovenské železnice prináša pozitíva, ale aj negatíva vlastné každej konkurencii. Tvrdí to bývalý generálny riaditeľ štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. (ZSSK) Pavel Kravec.
„Pozitívnou stránkou je súťaž, ktorá cestujúcim prináša viac vlakových spojení, nižšie ceny a kvalitnejšie služby, ale aj väčší výnos pre Železnice Slovenskej republiky z výberu poplatku za použitie dopravnej cesty. Negatívom liberalizácie bez štátnej dotácie je paradoxne profit cestujúcich – cenová vojna bude ruinovať ekonomiku všetkých dopravcov,“ uviedol pre agentúru SITA Kravec, ktorý viedol ZSSK od septembra 2010 do apríla 2012.
Priama konkurencia takmer trvá mesiac
Priama konkurencia štátneho prepravcu a RegioJet na hlavnej domácej železničnej trati Bratislava – Žilina – Košice trvá takmer mesiac od 14. decembra 2014, po zavedení nového cestovného poriadku. Všetci traja dopravcovia, vrátane Leo Express, zároveň súťažia o cestujúcich na medzinárodnej trase z Košíc cez Žilinu do Prahy. Vo všetkých prípadoch ide o expresné vlaky jazdiace na náklady prepravcov, bez podpory štátu.
„Pozitívny vplyv konkurencie je jednoznačný. Štátny dopravca zareagoval očakávane a primerane prispôsobil svoju ponuku v cene, komforte a rozsahu služieb konkurencii,“ hodnotí Kravec prvé skúsenosti z konkurenčného boja na železnici. ZSSK prijala aj opatrenia na zlepšenie ekonomiky, a to zrušením najmenej vyťažených InterCity (IC) vlakov na trati Bratislava – Košice a efektívnejšími obehmi vozňov.
Za veľký konkurenčný prínos pre cestujúcich považuje bývalý šéf štátnej spoločnosti superexpresný vlak Českých dráh, a.s. (ČD) Pendolino, ktorý prejde trať z Košíc do Prahy rýchlejšie ako rýchlovlaky oboch súkromných dopravcov. ZSSK prevádzkuje Pendolino na území Slovenska.
ZSSK musí zmeniť aj prístup personálu k cestujúcim
Železničná spoločnosť Slovensko má podľa odborníka oproti Regiojet a Leo Express nevýhodu pre jej poslanie celoštátneho dopravcu. Hlavnou výhodou súkromných dopravcov, aj keď ich rýchlovlaky nie sú dotované, je to, že sú to menšie a ľahšie ovládateľné projekty. „U štátneho dopravcu ide o prestavbu doterajšieho systému, čo je omnoho náročnejšie, ako tvorba nového projektu. Ten rozdiel je podobný, ako pri prestavbe starého domu a stavbe úplne nového domu,“ upozornil Kravec.
ZSSK podľa neho musí zmeniť aj prístup personálu IC vlakov k cestujúcim. „Všetci musia pristupovať k IC vlakom s vedomím, že sú výkladnou skriňou ZSSK. Štátny dopravca má potenciál pre úspešné zvládnutie konkurenčnej situácie,“ očakáva Kravec. Prípadné zrušenie IC vlakov je podľa neho v kompetencii štátu ako akcionára v závislosti od výšky straty z ich prevádzky, ktorú je ochotný znášať.
Leo Express je v napätejšej situácii
Vstup RegioJet a Leo Express na Slovensko bol podľa experta očakávaný vzhľadom na situáciu v Českej republike. Obaja si konkurujú navzájom a ešte vedú tvrdý boj s ČD za cenu veľkých ekonomických strát. „V podstate fungujú ako štátne firmy – železničný biznis dotujú zo svojich ostatných podnikateľských aktivít, nie však z lásky k železnici alebo cestujúcim, ale z nutnosti, aby ich dopravné firmy neskrachovali,“ tvrdí Kravec.
Leo Express je podľa neho v napätejšej ekonomickej a prevádzkovej situácii, lebo jazdí bez zálohy. Pri nehodových udalostiach sa to prejavuje výpadkom spojov či ich náhradou zapožičanými vlakmi od ČD. „Navyše jeho jednotky majú vzhľadom na konštrukciu obmedzené použitie len na trate jednosmernej trakčnej sústavy v ČR, SR a Poľsku,“ dodal Kravec. RegioJetu podľa neho zas nevyšiel projekt v Nemecku a tak má prebytkový vozňový park, pre ktorý v ČR nemá uplatnenie, pričom na komerčný projekt bez dotácie od štátu zrejme už nebude mať chuť.