Digitalizácia je pre slovenských podnikateľov výhodná a lákavá, zamestnanci sa však obávajú o svoje pracovné miesta

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Digitalizácia
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com.
Tento článok pre vás načítala AI.

Digitalizácia, teda zjednodušenie a automatizácia rutinných procesov, si u slovenských firiem stále hľadá uplatnenie. Častými dôvodmi na obavy sú komplexnosť, náročnosť, cena a dĺžka trvania jej zavádzania.

Mnohé firmy, ktorým už nepostačujú Excely a zároveň sa nechcú prispôsobovať tradičným krabicovým riešeniam, investujú obrovské sumy do vývoja systémov na mieru. Ich implementácia trvá dlhé mesiace až roky a každá ďalšia úprava je nákladná. Navyše, tieto firmy často zabúdajú na údržbu a pravidelnú aktualizáciu systémov a preto bývajú náchylné na výpadky a v horšom prípade aj na rôzne bezpečnostné incidenty, ktoré môžu firmu stáť státisíce eur,“ hovorí odborník na digitalizáciu zo spoločnosti Amcef Milan Cák.

Obavy zamestnancov

Pre podnikateľov je digitálna transformácia lákavá aj preto, že ak sa urobí dobre, dokáže majiteľom firiem ročne ušetriť až desaťtisíce eur, hlavne na personálnych výdavkoch. Zamestnanci sa na to však pozerajú inak.

Okrem toho, že vo všeobecnosti nemajú radi zmeny a neradi sa učia nové veci, boja sa, že pre digitalizáciu budú nahradení softvérmi, pretože dobre vytvorený softvér dokáže úplne eliminovať manuálne prepisovanie akýchkoľvek dát a dokumentov do systémov a tým pádom môže ohroziť ich pracovné miesta,“ dodáva odborník.

Zaujímavejšia a kreatívnejšia práca

Podľa Milana Cáka sú však tieto obavy zbytočné. Je pravda, že digitálna transformácia dokáže zrušiť nadbytočné pracovné pozície vo firmách a v niektorých prípadoch veľa ľudí skutočne môže prísť o väčšinu svojej pracovnej agendy, ktorej sa doteraz venovali.

Zo skúseností pri stovke firiem, ktoré si takouto digitálnou transformáciou prešli, sa však dá podľa neho povedať, že majitelia firiem neradi prepúšťajú zamestnancov, ktorí sú vo firme už roky a firmu dobre poznajú. Väčšinou im je pridelená zaujímavejšia a kreatívnejšia práca, ktorá posunie firmu na vyššiu úroveň, napríklad lepšiu starostlivosť o klientov alebo zamestnancov.

Zmena pozície

Konkrétny príklad podľa odborníka ilustruje firma poskytujúca dopravnú asistenciu. Pred digitalizáciou vo firme vyčlenili dvoch zamestnancov, ktorí manuálne spracovávali zmluvy s tisíckami ich partnerov, čo si vyžadovalo veľa administratívnej práce a papiera. Po zavedení nového systému sa celý tento proces automatizoval, takže títo zamestnanci už neboli viac potrební.

Namiesto toho, aby ich prepustili, sa teraz vo firme venujú zlepšovaniu starostlivosti o partnerov. Majú priestor na častejšiu komunikáciu a riešenie problémov, čo predtým nebolo možné.

Vhodný systém

Zamestnanci neprišli o prácu, ale ich presunuli na zaujímavejšie a dôležitejšie úlohy. Zlepšil sa aj imidž a celková efektivita firmy,“ uvádza Cák. Celý proces digitálnej transformácie tejto firmy stál podľa jeho slov približne 20-tisíc eur, pričom táto investícia sa majiteľovi firmy kompletne vrátila za 6 mesiacov a odvtedy mu už len generuje ďalšie úspory.

Podľa Cáka je dôležité zvoliť taký systém, ktorý nie je zbytočne komplexný a komplikovaný, ale ušitý na mieru tak, aby čo najlepšie zodpovedal nárokom konkrétnej firmy. Na to, aby digitalizácia vo firme prebehla úspešne, je podľa odborníka potrebné stanoviť si jasný plán a vybrať správneho partnera, ktorý firmu celým procesom prevedie krok za krokom.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať