Americké ministerstvo spravodlivosti a osem štátov podali v utorok protimonopolnú žalobu na spoločnosť Google, ktorou chcú rozbiť jej údajný monopol v ekosystéme online reklamy, poškodzujúci inzerentov, spotrebiteľov a dokonca aj vládu USA.
Rival na trhu
Vláda v žalobe tvrdí, že Google sa pokúša prostredníctvom akvizícií „neutralizovať alebo eliminovať“ rivalov na trhu online reklamy a prinútiť inzerentov používať jej produkty tým, že komplikuje používanie ponúk konkurencie.
Podľa agentúry AP je žaloba súčasťou nového, i keď pomalého a váhavého úsilia Spojených štátov dostať pod kontrolu veľké technologické spoločnosti, ktoré sa v poslednej jeden a pol dekáde tešili prevažne neobmedzenému rastu.
„Monopoly ohrozujú slobodný a spravodlivý trh, na ktorom je založená naša ekonomika. Tlmia inovácie, škodia producentom a pracovníkom a zvyšujú náklady pre spotrebiteľov,“ skonštatoval minister spravodlivosti Merrick Garland.
Technické nástroje
V žalobe, ktorú podali na federálnom súde v Alexandrii v štáte Virgínia, požadujú, aby sa Google zbavil kontroly nad technickými nástrojmi, ktoré riadia nákup, predaj a aukcie digitálne zobrazovanej reklamy, a aby jej zostalo vyhľadávanie, ktoré je jej hlavnou činnosťou, a ďalšie produkty a služby vrátane YouTube, Gmailu a cloudových služieb.
Alphabet, materská spoločnosť Googlu, v reakcii uviedla, že žaloba „opakuje chybný argument, ktorý by spomalil inovácie, zvýšil poplatky za reklamu a skomplikoval rast tisíckam malých podnikov a vydavateľov“.
Digitálne reklamy v súčasnosti podľa AP tvoria približne 80 % príjmov spoločnosti Google a do veľkej miery podporujú jej ďalšie, menej lukratívne aktivity.
Štáty, ktoré sa podieľajú na utorkovej žalobe, sú Kalifornia, Virgínia, Connecticut, Colorado, New Jersey, New York, Rhode Island a Tennessee.