Prvá verzia aplikácie Slovensko v mobile revolúciu neprinesie, Slovensko.Digital ju však odporúča používať

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Smartfón, telefón, mobil
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Prvá verzia aplikácie Slovensko v mobile, ktorú štát v pondelok sprevádzkoval, určite neprinesie revolúciu do spôsobu vybavovania byrokracie.

Podľa občianskeho združenia Slovensko.Digital zatiaľ je funkcionalita tejto aplikácie veľmi obmedzená a je zameraná na jednu činnosť – prihlasovanie na štátne portály, napríklad do elektronickej schránky na slovensko.sk.

Naďalej bude potrebný počítač

„Avšak tak ako elektronická schránka, tak aj väčšina ostatných systémov stále nie je pripravená na zobrazovanie na mobilných zariadeniach,“ upozornil Ján Suchal zo Slovensko.Digital s tým, že na štátne služby naďalej bude potrebný počítač, ale už bez čítačky.

Podľa neho pre niektoré elektronické služby nejde o žiadnu novinku, lebo je ich možné používať cez mobilné zariadenia roky, ako elektronické služby obcí cez systém DEUS.

Slovensko.Digital vníma aplikáciu Slovensko v mobile ako prvý kľúčový produkt štátnej akciovky Slovensko IT a de facto Ministerstva investícií regionálneho rozvoja a informatizácie SR.

Výhradu má k tomu, že v nej chýba funkcia, ktorá by ľuďom zásadne uľahčila vybavenie celej cesty byrokracie elektronicky, od prihlásenia na mobile, cez vyplnenie podania až pod podpísanie.

Problém s elektronickým podpisom

„Na to, aby to naozaj dobre fungovalo, bude potrebná súčinnosť s inými úradmi a ministerstvami,“ uviedol Suchal. Podotkol, že pomocou aplikácie sa im zatiaľ nepodarilo prihlásiť na portály finančnej správy a elektronických služieb ministerstva vnútra.

Podľa združenia treba urýchlene riešiť situáciu v súvislosti s koncom jednej z certifikácii na elektronických občianskych preukazoch k 31. decembru 2022.

Kto si nevybavil nový, kvalifikovaný elektronický podpis (KEP) od budúceho roka pomocou občianskeho preukazu nevytvorí. KEP je pritom stále potrebný na väčšinu podaní.

Od MIRRI očakávajú tvrdú ruku

Slovensko.Digital očakáva, že jednotlivé úrady začnú svoje elektronické služby okamžite upravovať tak, aby boli použiteľné pre mobilné zariadenia, a od rezortu informatizácie tvrdú ruku.

„Je naozaj neprijateľné a v rozpore so štandardami, aby v roku 2022 štátne služby neboli zobraziteľné a použiteľné na mobilných zariadeniach,“ poznamenal Suchal.

Ako združenie dodalo, treba zvážiť, či nepomôže aktivácia aplikácie aj bez občianskeho preukazu na špecializovaných pracoviskách. To bolo pôvodne aj v pláne, no nepodarilo sa to zatiaľ zrealizovať.

Projekty treba zosynchronizovať

Čo najskôr je tiež potrebné začať synchronizovať projekty Slovensko v mobile a Modernizácia slovensko.sk, pretože síce boli historicky rozdelené, ale ide o extrémne úzko súvisiace projekty, ktoré musia spolupracovať.

„Cieľom nemôže byť to, aby sme mali všetko v mobilnej aplikácii, rovnako musia byť služby prístupné aj na iných zariadeniach. Nie všetko je vhodné riešiť na mobile,“ uviedol Suchal.

Slovensko.Digital však všetkým odporúča, aby si novú aplikáciu Slovensko v mobile nainštalovali a začali používať.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Ján Suchal
Firmy a inštitúcie MIRRI SR Ministerstvo investícií regionálneho rozvoja a informatizácie SRSlovensko ITSlovensko.Digital