Slováci vlani na internete zvýšili nakupovanie všetkých druhov tovarov s výnimkou liekov

Online shopping during holidays. Man ordering Christmas gift using laptop and credit card
Foto: ilustračné, Gettyimages.com

Slováci vlani zvýšili nakupovanie cez internet všetkých druhoch tovarov s výnimkou liekov. Tento spôsob využívali naďalej najviac v prípade odevov, obuvi, doplnkov, a to s miernym nárastom oproti roku 2020 zo 61 na 63 %.

Nakupovanie z domova

Medziročne najvýraznejšie vzrástlo nakupovanie nábytku, bytových doplnkov a záhradníckych potrieb z 20 na 30 % a jedla z 23 na 30 %. Vyplýva to z údajov vo výročnej správe o internete na Slovensku v roku 2021, ktorú zverejnila spoločnosť SK-NIC, a. s., správca domény s koncovkou .sk.

Internetový nákup športových potrieb v porovnaní s prvým pandemickým rokom sa zvýšil z 23 na 26 %, spotrebnej elektroniky z 19 na 25 %, kozmetiky z 23 na 25 %, počítačov, tabletov a mobilov zo 16 na 20 %, detského tovaru a hračiek z 13 na 18 %. Nákup liekov a výživových doplnkov klesol z 21 na 9 %, nahradil ho záujem o vakcínu proti ochoreniu COVID-19.

Lenpšie pripojenie na internet

Pripojenie domácností na internet sa v uplynulých dvoch rokoch zvýšilo o 8 %, z 82 % v predpandemickom roku 2019 na 90 % v minulom roku, tento nárast podľa spoločnosti predstavuje vyše 148 tisíc domácností.

Riaditeľ SK-NIC Peter Bíro uviedol, že rezervácie či nákupy cez internet sú už bežnejšie ako v kamenných predajniach. „To, čo sa v roku 2020 javilo ako krátkodobá zmena, sa v roku 2021 stalo bežnou vecou. Výučba v škole na diaľku cez rôzne online platformy už ani nie je témou. Nik sa už nepozastavuje nad plánovaním schôdze, kde je adresa na jeho virtuálnu podobu,” poznamenal.

Kultúra a šport

„Oblasti, ktoré v roku 2020 bojovali o svoju existenciu, ako napríklad kultúra či šport, sa v roku 2021 zaradili medzi tie, ktoré našli spôsob prezentácie a života vo virtuálnom svete,” dodal Bíro s tým, že to, či takúto transformáciu zvládnu, sa ukáže v budúcnosti.

Mnoho aktivít sa od roku 2019 presunulo do online priestoru. Aj sledovanie kinofilmov sa podľa spoločnosti stalo individuálnejšou zábavou, filmy a seriály zvíťazili v predplatených produktoch. Knihy sa stále čítajú, či už reálne alebo virtuálne.

Obyvatelia Slovenska vo veku 35 až 44 a 45 až 54 rokov využívajú internet viac ako je priemer Európskej únie, čo podľa SK-NIC znamená, že najmä pracujúci chápu nutnosť prítomnosti v online svete.

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Peter Bíro