Americká spoločnosť Amazon spochybňuje svoj status veľkej online platformy, ktorá musí podľa nových digitálnych pravidiel Európskej únie (EÚ), čeliť prísnejšej kontrole.
Stala sa tak prvým technologickým gigantom zo Silicon Valley, ktorý sa bráni novým priekopníckym normám.
Nové povinnosti gigantov
Internetový predajca podal na Všeobecnom súde EÚ právnu námietku, v ktorej tvrdí, že sa s ním zaobchádza nespravodlivo, keďže ho na základe zákona o digitálnych službách 27-členného bloku označili za „veľmi veľkú online platformu“.
Amazon, ktorého podanie sprístupnili v utorok, je druhou spoločnosťou protestujúcou proti klasifikácii. Pred dvoma týždňami podal žalobu s podobným argumentom aj nemecký internetový predajca Zalando.
Súdny dvor EÚ zasadil spoločnosti Meta druhý úder, jej zber údajov o online aktivite používateľov nebol v poriadku
Zákon o digitálnych službách ukladá najväčším technologickým spoločnostiam nové povinnosti s cieľom chrániť používateľov pred nezákonným obsahom a pochybnými produktmi, pričom za porušenie hrozia miliardové pokuty alebo dokonca zákaz pôsobenia v EÚ.
Očakáva sa, že pravidlá, ktoré nadobudnú účinnosť 25. augusta, pomôžu Európe udržať si pozíciu tvorcu štandardov v celosvetovom úsilí o obmedzenie moci sociálnych médií a iných digitálnych platforiem.
Amazon so sídlom v Seattli je pritom jednou z 19 spoločností zaradených medzi najväčšie online platformy a vyhľadávače, čo znamená, že bude musieť lepšie kontrolovať svoje služby, aby chránil európskych používateľov pred nenávistnými prejavmi, dezinformáciami a iným škodlivým online obsahom.
Podporujú ciele zákona
Európska komisia sa k prípadu odmietla priamo vyjadriť s tým, že bude svoje stanovisko obhajovať na súde.
Amazon tvrdí, že podporuje ciele zákona o digitálnych službách týkajúce sa riešenia systémových online rizík, ale nesúhlasí s tým, že zodpovedá opisu „veľmi veľkej online platformy“, ktorá získava príjmy najmä z reklamy a šíri „prejav a informácie“.
„Prevažná väčšina našich príjmov pochádza z našej maloobchodnej činnosti, nie sme najväčším maloobchodným predajcom v žiadnej z krajín EÚ, kde pôsobíme,“ uviedla spoločnosť vo vyhlásení.
Rozsah zákona je jasný
Komisia vysvetľuje, že rozsah pôsobnosti zákona je jasný a „vymedzený tak, aby sa vzťahoval na všetky platformy, ktoré vystavujú svojich používateľov obsahu vrátane predaja výrobkov alebo služieb, ktoré môžu byť nezákonné“.
„V prípade trhovísk, ako aj sociálnych sietí, veľmi široký dosah používateľov zvyšuje riziká a zodpovednosť platforiem za ich riešenie,“ skonštatovala.