Živnostníci a samoplatitelia budú v tomto roku platiť vyššie odvody, Union zdravotná poisťovňa informuje svojich poistencov o nových sadzbách. Z dôvodu legislatívnej zmeny, ktorá zvyšuje sadzbu poistného, dochádza od 1. 1. 2024 aj k zmene výšky preddavkov pre všetkých samoplatiteľov a samostatne zárobkovo činné osoby (SZČO).
„Pre samoplatiteľov a SZČO sa zvyšuje sadzba poistného z pôvodných 14 % na 15 %, minimálna výška preddavku pre rok 2024 je 97,80 eur. Pre osoby so zdravotným postihnutím sa zvyšuje sadzba poistného z pôvodných 7 % na 7,5 %, minimálna výška preddavku pre rok 2024 je teda 48,90 eur,“ informuje Kristína Baluchová, hovorkyňa Union zdravotnej poisťovne.
Union pripravil pre svojich poistencov a poistenky edukačnú komunikáciu prostredníctvom viacerých kanálov. „Je dôležité vedieť, že pôvodná výška preddavkov pre rok 2024, ktorá poistencom bola vypočítaná a oznámená v ročnom zúčtovaní poistného za rok 2022, je neplatná z dôvodu zákonom schválenej zvýšenej sadzby poistného. Novú výšku preddavku môžu poistenci nájsť v mobilnej aplikácii či v online pobočke na začiatku nasledujúceho kalendárneho mesiaca,“ vysvetľuje Baluchová.
Poistenci si teda výšku preddavku za mesiac január môžu zistiť na začiatku februára. Vypočítať si ju môžu aj prostredníctvom praktickej webovej kalkulačky – www.union.sk/kalkulacka-preddavkov-szco. Preddavok za január 2024 je potrebné uhradiť v novej výške najneskôr do 8. 2. 2024.
„Počas januára sme s našimi poistencami intenzívne komunikovali, aby sme ich pripravili na potrebné zmeny. Odoslali sme niekoľko tisíc SMS správ a listov poštou. V posledný januárový deň zašleme všetkým našim poistencom, ktorí sú samoplatitelia alebo SZČO, e-mail s kompletným prehľadom informácií. Plánujeme tiež push notifikácie cez mobilnú aplikáciu a dodatočné SMS ako pripomienku blížiaceho sa termínu splatnosti preddavku poistného za január 2024. Ak poistenci nebudú mať správne uhradený preddavok, budeme s nimi v priebehu februára naďalej komunikovať,“ uzatvára za Union zdravotnú poisťovňu Baluchová.
Poistenci a poistenky sa v prípade otázok môžu kedykoľvek obrátiť na zákaznícke centrum telefonicky či e-mailom. Informovať sa môžu aj osobne v pobočkách po celom Slovensku.
Informačný servis