BRATISLAVA 21. októbra (WebNoviny.sk) – Výstavba diaľničných úsekov mešká, príprava národného generelu dopravy či dopravnej autority pre koordináciu verejnej dopravy sú v nedohľadne.
To sú niektoré z viacerých výhrad Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) k dvojročnému pôsobeniu ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka (Most-Híd).
Inštitút upozorňuje aj na to, že cieľový grafikon vlakovej dopravy do roku 2020 nie je dokončený, podmienky pri cestovaní vlakmi a autobusmi nie sú zrovnoprávnené a spochybňuje realizáciu zámeru na zlúčenie Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) a Slovenskej správy ciest.
Úsilie ministra je smerované na juh Slovenska
V rozvoji cyklodopravy podľa inštitútu zatiaľ nie je zásadný posun, výstavba záchytných parkovísk sa nepodarila. Plán na vznik národného leteckého a vodného dopravcu, s čím tiež počíta vládna koalícia, nie je na programe dňa.
„Investície a úsilie ministra sú smerované viac na juh Slovenska, čím ukazuje, pre koho je ministrom a čo je predmetom jeho záujmu,“ informoval agentúru SITA riaditeľ IDH Rastislav Cenký.
Spôsob výstavby diaľnic je podľa SaS stále neprehľadný, liberáli kritizujú aj hospodárenie Érseka
Za bonbónik označil, že vláda zabezpečí zosúladenie zákona o dráhach so zákonom o používaní jazyka národnostných menšín pri označovaní názvov železničných staníc a zastávok na národnostne zmiešaných územiach.
„Zároveň pod vedením ministra sa v rezorte stále strácajú odborníci a vedenie železničných firiem je riadené viac marketingovo ako odborne a vôbec nie v prospech štátu a občanov,“ uviedol Cenký.
Zmeny v projekte brzdia výstavbu
Veľkú výhradu má tiež k schváleniu zmien v projekte výstavby diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy, ktoré podľa neho zásadne menia charakter a technické parametre stavby.
„D4/R7 mešká dva roky a všetko nasvedčuje tomu, že im špeciálny stavebný úrad bezprecedentne schválil zmenu stavby pred dokončením – zmeny v projekte. Treba to chápať ako optimalizáciu nákladov zhotoviteľa a vylepšenie úpravou projektu na úkor parametrov zo zadania súťaže,“ tvrdí Cenký.
Viacerí už podľa neho avizovali, že sa budú pre toto rozhodnutie špeciálneho stavebného úradu súdiť a otázne je, kto za to bude niesť zodpovednosť.