Výstavba kysuckej diaľnice sa oficiálne začala

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Diaľnica D1 Fričovce – Svinia
Práce na mostnom objekte počas výstavby diaľnice D1 Fričovce - Svinia v blízkosti obce Hendrichovce. Výstavba diaľnice je súčasťou projektov zaradených do Operačného programu Doprava (OPD) v súčasnom programovom období 2007 – 2013. Riadiacim orgánom OPD je Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. Foto: SITA

BRATISLAVA 25. októbra (WEBNOVINY) – Výstavba vyše dvanásťkilometrového úseku diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité v polovičnom profile sa v piatok oficiálne začala.

Od podpisu zmluvy o dielo medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou, a.s. (NDS) a vybraným zhotoviteľom z 28. júna uplynuli skoro štyri mesiace.

Dátum začatia prác oznámil stavebný dozor na základe výzvy objednávateľa, čiže diaľničiarov.

Štyri popredné stavebné spoločnosti Váhostav – SK, a.s., Doprastav, a.s., Strabag s.r.o. a Metrostav SK, a.s., ktoré pre výstavbu kysuckého úseku diaľnice pri hranici s Poľskom a Českou republikou vytvorili Združenie D3 Svrčinovec – Skalité, prevzali stavenisko vo štvrtok.

„Združenie nemohlo začať stavebné práce, kým ich stavebný dozor nepovolí vydaním spomínaného oznámenia a ktorého musel k tomuto kroku vyzvať objednávateľ,“ informoval agentúru SITA hovorca lídra združenia Váhostavu Tomáš Halán.

Na diaľnici bude 24 mostov a dva tunely

Diaľnica D1 Fričovce – Svinia
Foto: SITA

Zhotoviteľ sa zaviazal uskutočniť stavebné práce, vrátane dodania realizačnej projektovej dokumentácie, počas troch rokov za 329,88 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH).

V tendri uspel s najlacnejšou ponukou na úrovni 90 % z pôvodnej predpokladanej ceny 365,61 mil. eur. Súťaž na výstavbu D3 Svrčinovec – Skalité sa začala ešte vlani v júni a ponuky štyroch uchádzačov sa otvárali v auguste. Na diaľnici má byť 24 mostov a dva tunely, a to Svrčinovec (445 metrov) a Poľana (898 metrov).

Rezerva na stavbe je vo výške 10 % z ceny ponúknutej združením a je už zahrnutá v akceptovanej zmluvnej cene. Výstavba diaľnice má byť financovaná zo zdrojov Kohézneho fondu Európskej únie a štátneho rozpočtu v Operačnom programe Doprava.

Na stavbe kysuckej diaľnice sa najprv začnú prípravné práce a zároveň príprava realizačnej projektovej dokumentácie.

V letných mesiacoch nasadia takmer 550 pracovníkov

„Následne budú vybudované potrebné zariadenia staveniska. Zo stavebných prác začnú prípravné vytyčovacie práce a odlesnenie diaľnice. V závislosti od klimatických podmienok budú rozvinuté ďalšie práce na objektoch prístupových ciest,“ priblížil Halán.

Budúci rok budú podľa neho pokračovať práce na prístupových cestách, nasledovať bude sanácia a odvodnenie územia, preložky poľných ciest a inžinierskych sietí. „Začnú sa zemné práce na hlavnom objekte diaľnice, vytvoria sa zariadenia staveniska pre tunely a začnú sa práce na zakladaní mostov,“ uviedol hovorca

Stavebné firmy predpokladajú nasadiť v prvom štvrťroku 2014 do dvesto pracovníkov a počas špičky v letných mesiacoch takmer 550. O konkrétnom rozdelení prác partneri združenia stále rokujú.

„To, koľko prác bude vykonaných v subdodávke, závisí aj od vyťaženosti vlastných pracovných kapacít združenia a situácie na trhu, keďže D3 nie je jediná líniová stavba, ktorej výstavba sa práve rozbieha,“ dodal Halán.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať