BRATISLAVA 18. júla (WBN/PR) – Pripravovaná výstavba troch úsekov rýchlostnej cesty R2 Ruskovce – Pravotice, Zvolen, východ – Pstruša a Pstruša – Kriváň by podľa predpokladov mala začať ešte v tomto roku a trvať by mala do konca roku 2015.
Začatie stavebných prác závisí od ukončenia užších súťaží, ktoré Národná diaľničná spoločnosť, a.s. začala v marci už podľa upravených podmienok verejného obstarávania. Spomínané rýchlostné komunikácie vytvoria podmienky pre pohodlnejšiu, rýchlejšiu a bezpečnejšiu dopravu v okolí Bánoviec nad Bebravou, Zvolena a Detvy.
Všetky tri projekty na stavbu úsekov R2 s celkovými predpokladanými nákladmi takmer 469 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH) majú byť financované z prostriedkov Európskej únie v rámci Operačného programu Doprava (OPD) na roky 2007 až 2013. Riadiacim orgánom OPD je Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. Podiel európskych peňazí na financovaní, podobne ako pri iných dopravných projektoch, predstavuje 85 percent oprávnených nákladov.
Národná diaľničná spoločnosť, a.s. ako investor a prijímateľ finančnej pomoci z OPD predpokladá, že užšie súťaže na rozdiel od verejných súťaží budú mať efektívnejší a rýchlejší priebeh, aj vzhľadom na platnú novelu verejného obstarávania. Záujemcovia spomedzi stavebných firiem, ktorí splnili podmienky účasti, po vyzvaní objednávateľa následne predkladajú ponuky.
Úsek R2 Ruskovce – Pravotice v dĺžke 10,8 kilometra v polovičnom profile bude tvoriť obchvat Bánoviec nad Bebravou. Predpokladaná cena za vypracovanie projektovej dokumentácie a uskutočnenie stavebných prác je skoro 105 miliónov eur bez DPH. Vysúťažená cena v tendri však môže byť nižšia. Realizácia projektu je plánovaná na 852 dní, čiže dva roky a štyri mesiace, od uzavretia zmluvy s vybraným zhotoviteľom. Na úseku bude postavených štrnásť mostov.
„Účelom stavby je vybudovanie rýchlostnej komunikácie v optimálnej trase z hľadiska plynulej a bezpečnej dopravy, ako aj z hľadiska vplyvu výstavby a prevádzky na obyvateľstvo a životné prostredie,“ priblížilo cieľ projektu ministerstvo dopravy.
Trasa úseku R2 Ruskovce – Pravotice má začiatok situovaný pred Bánovcami nad Bebravou s dočasným napojením na cestu I. triedy č. 50. Ďalej sa trasa odkláňa južne od obcí Dolné a Horné Ozorovce a Bánoviec nad Bebravou. Mimoúrovňová križovatka Bánovce západ vznikne na začiatku úseku a v jej priestore bude umiestnené aj stredisko správy a údržby rýchlostnej cesty. S výstavbou mimoúrovňovej križovatky Bánovce východ na konci úseku sa uvažuje neskôr.
Úsek R2 Zvolen, východ – Pstruša bude dlhý 7,85 kilometra. Jeho výstavbou sa zabezpečí obchvat obce Vígľaš. Odhadované stavebné náklady predstavujú približne 137 miliónov eur bez DPH. Predpokladaná lehota výstavby by mala trvať 730 dní, teda dva roky. Zo siedmich plánovaných mostov na tomto úseku bude mať najdlhší vyše 460 metrov.
Trasa úseku začne križovatkou Zvolenská Slatina s privádzačom cesty I. triedy č. 50 pred uvedenou obcou. Pokračovať bude severne od Zvolenskej Slatiny aj obce Vígľaš a skončí pred križovatkou Pstruša pri miestnej časti Vígľaš – Pstruša.
Úsek R2 Pstruša – Kriváň ako obchvat Detvy bude mať dĺžku 10,4 kilometra. Predpokladaná cena stavebných prác je okolo 227 miliónov eur bez DPH, podľa plánu má výstavba trvať dva roky. Súčasťou úseku bude vybudovaných trinásť mostov. Trasa úseku začne križovatkou Pstruša, kde sa napojí na predchádzajúci úsek a cestu I. triedy č. 50. Pokračovať bude údolím Slatiny súbežne s cestou I. triedy a železničnou traťou a skončí križovatkou pred obcou Kriváň.
Uvedené úseky rýchlostnej komunikácie budú súčasťou plánovaného ťahu R2 od Trenčína s pokračovaním po trase Prievidza, Zvolen, Lučenec, Rožňava a Košice, kde R2 skončí juhovýchodným obchvatom mesta.
Operačný program Doprava (OPD) predstavuje programový dokument Slovenskej republiky pre čerpanie pomoci z fondov Európskej únie v sektore dopravy na roky 2007 – 2013 (Kohézny fond, Európsky fond regionálneho rozvoja). Jeho globálnym cieľom je podpora trvalo udržateľnej mobility prostredníctvom rozvoja dopravnej infraštruktúry a rozvoja verejnej osobnej dopravy. Realizáciou tohto cieľa sa prispeje k zlepšeniu dostupnosti SR, jednotlivých regiónov a ich vzájomného prepojenia a k znižovaniu regionálnych disparít a k podpore rozvoja ekonomických aktivít a zvyšovaniu konkurencieschopnosti SR. OPD má na roky 2007-2013 vyčlenený celkový rozpočet 3,8 miliardy eur. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR tieto financie zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu prerozdeľuje na významné dopravné projekty, ako sú výstavba diaľnic, obnova ciest, modernizácia železníc, nákup nových vlakov či budovanie verejnej koľajovej dopravy v Bratislave a Košiciach.
Prioritné osi OPD:
PO1 – Železničná infraštruktúra
PO2 – Cestná infraštruktúra (TEN-T)
PO3 – Infraštruktúra intermodálnej prepravy
PO4 – Infraštruktúra a dopravné prostriedky integrovaných dopravných systémov
PO5 – Cestná infraštruktúra (rýchlostné cesty a cesty I. triedy)
PO6 – Železničná verejná osobná doprava
PO7 – Technická pomoc
Investícia do Vašej budúcnosti
Projekt technickej pomoci OPD „Poskytovanie služieb informačnej kampane Operačného programu Doprava 2007-2013“ je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.