BRATISLAVA 6. marca (WebNoviny.sk) – Problematickú meškajúcu stavbu úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, vrátane tunela Višňové, nedokončí taliansko-slovenské združenie Salini Impregilo, S. p. A., a Dúha, a. s. Národná diaľničná spoločnosť, a. s., (NDS) vyberie nového zhotoviteľa na dokončenie diaľničného úseku pri Žiline v dĺžke 13,5 kilometra, vrátane tunela Višňové v dĺžke 7,5 km. Rozhodla o tom vláda.
Schválili návrh ministra Érseka
Vláda v stredu totiž schválila príslušný návrh ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka na riešenia súčasnej situácie výstavby úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, a to vo forme návrhu dohody o ukončení zmluvy o dielo so súčasným zhotoviteľom.
Predmetný úsek je v súčasnosti budovaný na základe zmluvy o dielo uzatvorenej medzi NDS a uvedeným združením 11. júna 2014. Zhotoviteľ už podpísal návrh dohody o ukončení zmluvy o dielo. Vláda zároveň uložila ministrovi dopravy zabezpečiť vykonanie potrebných krokov na uzavretie dohody.
Niektoré úseky bratislavského obchvatu D4/R7 dokončia skôr, niektoré úseky sú otázne
Predmetom dohody je ukončiť zmluvu o dielo so zhotoviteľom a zabezpečiť čo najrýchlejšie dokončenie úseku novým zhotoviteľom. „Práce na úseku sú dlhodobo v omeškaní a koncom roka 2018, resp. začiatkom roka 2019 došlo k ďalšiemu zníženiu nasadenia kapacít zhotoviteľa. Túto neúnosnú situáciu NDS v spolupráci s Európskou komisiou a ministerstvom dopravy riešila so zhotoviteľom na dennej báze a dospela k záveru, že najvhodnejším postupom sa javí byť ukončenie zmluvy o dielo,“ informovalo Ministerstvo dopravy a výstavby SR.
Hospodárske a sociálne dopady
Ide o jeden z najvýznamnejších dopravných projektov na Slovensku, ktorého ohrozenie by podľa rezortu dopravy malo významné hospodárske a sociálne dopady.
Úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala v dĺžke 13,5 kilometra (z toho tunel Višňové 7,5 km) mal byť podľa zmluvy o dielo z júna 2014 vybudovaný do konca roka 2019.
Výstavba úseku diaľnice D1 s tunelom Višňové sa môže predražiť o milióny eur, varuje hnutie OĽaNO
Práce však oproti plánu už teraz meškajú približne rok. Zmluvná cena výstavby predstavuje 409,8 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (491,76 mil. eur vrátane DPH).
Aby štát neprišiel o finančné prostriedky Európskej únie na túto diaľničnú stavbu, musí byť dokončená najneskôr do konca roku 2023, dokedy je možné využiť európske zdroje zo súčasného programového obdobia 2014 – 2020.