Vírus SARS-CoV-2 je bez pochýb zodpovedný za zdravotnú, hospodársku a sociálnu krízu doteraz neznámeho rozsahu a významu. Okrem počtu úmrtí a neistoty týkajúcej sa starostlivosti o pacientov s postCOVIDovými následkami však odborníkov trápia aj iní pacienti.
Tisíce ľudí s odlišnými diagnózami, ako je ochorenie COVID-19, boli počas posledného roka odsúvaní, tak povediac, na druhú koľaj. V čase, keď sa na Slovensku pandémia dostáva pod kontrolu, sa však treba začať zamýšľať nad tým, kto „zaplatí účet“.
Pacienti po ťažkom priebehu koronavírusu budú mať nárok na kúpele, odobril parlament
Zdravotná starostlivosť o pacientov, ktorí trpia neprenosným ochorením, vrátane tých najzraniteľnejších, akými sú starší ľudia, onkologickí pacienti, pacienti s chronickými ochoreniami alebo tí, ktorí podstupujú paliatívnu starostlivosť, utrpela značné škody.
Šokujúce štatistiky
Odhaduje sa, že za prvých 12 týždňov pandémie bolo na celom svete zrušených viac ako 28 miliónov operácií. Podľa dát publikovaných na webe Science Direct to ovplyvnilo aj onkologické operácie, až 37 percent z nich bolo presunutých.
Rovnaká španielska štúdia tiež hovorí, že aj pri navýšení práce chirurgov o 20 percent by trvalo asi 11 mesiacov, kým by sa podarilo dohnať všetky pozastavené, presunuté a zrušené operácie naplánované pred pandémiou.
Viac o téme: Koronavírus
Znížila sa tiež miera ambulantnej zdravotnej starostlivosti, v Európe o 87 percent, čo ovplyvnilo približne dva milióny pacientov. USA uvádzajú, že v porovnaní s obdobím do apríla 2020 počet hospitalizácii pacientov, ktorí neboli liečení na COVID-19, klesol o 69 percent.
Vo Veľkej Británii za odbobie od januára do septembra roka 2020 v porovnaní s rovnakým odbobím v roku 2019 klesol počet odporúčaných vyšetrení praktických lekárov v súvislosti s podozrením na rakovinu o 60 percent.
V liečbe detskej rakoviny patrí Slovensko medzi najpokrokovejších, vyliečime vyše 80 percent pacientov
Vo Francúzsku až 91 percent pôrodných asistentiek muselo radikálne zmeniť prax. Väčšina zastavila všetky nevyhnutné aktivity, konkrétne 84 percent z nich stoplo popôrodné rehabilitácie panvového dna, 78 percent prípravu na pôrod a 64 percent konzultácie počas tehotenstva.
Napriek tomu spokojnosť?
„Aj keď nemáme dostatok údajov, niektoré zdroje naznačujú, že pacienti chápu dôvody prerušení a spokojnosť so zdravotnými systémami sa podľa dostupných informácií neznižuje,“ uvádzajú autori výskumu na margo španielskych reálií.
Niektorí lekári, hlavne z urgentného príjmu tvrdia, že systém zdravotnej starostlivosti sa často zneužíval. V snahe vyhnúť sa infekcii sa však počet pacientov prichádzajúcich do nemocníc výrazne znížil, rovnako ako počet návštevníkov hospitalizovaných pacientov.
VšZP zverejnila zoznam top nemocníc Slovenska, poistenci sú však najmenej spokojní so stravou
V roku 2020 vo Francúzsku došlo k 26-percentnému poklesu návštev v nemocniciach, čo konkrétne predstavuje o 34 percent menej návštev pacientov s infarktom, o 32 percent pacientov s mozgovou príhodou a o 42 percent pacientov so zápalom slepého čreva.
Telemedicína a iné
Telefonické konzultácie síce predstavujú technologický pokrok v poskytovaní zdravotnej starostlivosti, no ani jedna strana na takúto zmenu pripravená nebola. Vplyv z hľadiska nedostatočnej diagnostiky alebo naopak, nadmernej liečby, sa bude vyhodnocovať ťažko.
Ukrátení sa môžu cítiť aj študenti medicínskych odborov, ktorí síce získali aké-také skúsenosti z praxe, no za cenu skrátenia potrebnej prípravy či dokonca zmeny metodiky výučby.
Päsťou do brucha či kopanec do tváre. Násilie a agresivita voči zdravotníkom sa stupňuje
Všetky tieto oblasti bude treba „odškodniť“ a nájsť konsenzus v riešení jednotlivých problémov medzi odborníkmi. Či na to bude však dostatok zdrojov, či už finančných alebo personálnych, jasné nie je. Dôležitým faktorom je aj čas, už včera bolo neskoro.