Jedným z potvrdených dôvodov pondelkového výpadku a priebežného spomaľovania objednávkového systému bol problém dátového pripojenia vládneho cloudu. Ako informuje Národné centrum zdravotníckych informácií (NCZI), tento problém je už vyriešený, no prichádza k spomaleniu aplikácie Moje ezdravie. Prostredníctvom nej sa občania objednávajú na antigénové či PCR testy a na očkovanie.
Viac o téme: Koronavírus
Dôvodom je podľa NCZI intenzívnejšia aktivita aplikácií, ktoré monitorujú voľné kapacity testovania alebo očkovania. „Ďalším možným dôvodom takéhoto stavu mohol byť aj potenciálny DDOS útok (teda posielanie veľkého množstva požiadaviek na systém, čo spôsobí jeho zahltenie),“ konštatuje NCZI.
Raši: Krajčí je symbolom zlyhania v boji proti COVID-19, nikdy sa nemal stať ministrom
Túto možnosť aktuálne analyzuje Národné centrum zdravotníckych informácií v súčinnosti s jednotkou CERT Národného bezpečnostného úradu, ktorému bol incident bezodkladne nahlásený. Priebežná analýza zatiaľ túto možnosť nepotvrdila. „Príčina spomalenia systému teda nie je na strane Národného centra zdravotníckych informácií, v žiadnom prípade nešlo o účelové zablokovanie systému,“ konštatuje NCZI.
Viac o téme: Koronavírus COVID-19 vakcína
Zároveň ubezpečuje verejnosť, že neprišlo k úniku osobných údajov či k ich ohrozeniu. Jedným z pripravovaných riešení je spustenie novej aplikácie na manažment očkovania, ktorú pripravuje Národné centrum zdravotníckych informácií spoločne s Ministerstvom zdravotníctva SR. Dostupná by podľa NCZI mala byť začiatkom budúceho týždňa.