Poisťovne po prestávke opätovne preplácajú dentálnu hygienu, no len málo pacientov vie, že aj pri tomto výkone majú právo na reklamáciu. Podľa hlavnej dentálnej hygieničky kliniky Dr. Martin a vedúcej Katedry dentálnej hygieny Slovenskej zdravotníckej univerzity Michaely Klein sa nekvalitné ošetrenia vyskytujú častejšie, než si verejnosť uvedomuje.
Dentálna hygiena patrí medzi zdravotnícke výkony s jasne stanoveným postupom a odbornými požiadavkami. Napriek tomu sa stále objavujú prípady, keď sa zákrok vykonáva povrchne, v skrátenom čase alebo osobami bez príslušného oprávnenia.
„Reklamácie na dentálnu hygienu sú u nás zatiaľ skôr výnimočné. Nie preto, že by bola vždy kvalitná, ale preto, že pacienti nevedia, čo majú očakávať, a často ani netušia, že niečo mohlo byť urobené zle,“ upozorňuje Klein.
Riziko nesplnenia legislatívnych požiadaviek
Výskum kliniky Dr. Martin ukázal, že dentálnu hygienu absolvuje aspoň raz ročne viac ako polovica populácie. Záujem o túto preventívnu starostlivosť rastie, no zároveň rastie aj riziko, že sa výkon neuskutoční v súlade s legislatívnymi požiadavkami.

Dôvera bude dávať poistencom príspevok na dentálnu hygienu, treba však splniť podmienku
„Zákon jasne stanovuje, že dentálnu hygienu môže robiť iba zubný lekár alebo certifikovaný dentálny hygienik. Určite nie sestrička alebo preventista,“ zdôrazňuje Klein a dodáva, že ideálne je, ak sa pacient zverí do rúk špecialistu, ktorý sa venuje výlučne tejto činnosti.
Problémové sú rýchle ošetrenia
Ako rizikové označuje odborníčka najmä ošetrenia, ktoré prebiehajú príliš rýchlo. Ak celý výkon trvá menej ako pol hodiny, je podľa nej pravdepodobné, že nebol vykonaný dôkladne. Prieskum ukázal, že až 23 percent pacientov má takúto skúsenosť.
„Profesionálna dentálna hygiena si vyžaduje minimálne 45 až 60 minút. Hygienik má najprv vyšetriť ústnu dutinu, zhodnotiť stav ďasien, povlaku, až potom odstrániť zubný kameň a pigmentáciu. Nasleduje aplikácia ochranných látok a podrobná inštruktáž pre domácu starostlivosť,“ vysvetľuje.
Nedostatočné odstránenie pigmentových škvŕn
Medzi najčastejšie dôvody reklamácií patrí nedostatočné odstránenie pigmentových škvŕn na zuboch. Treba si však uvedomiť, že nie všetky typy zafarbenia je možné odstrániť hygienou, keďže niektoré zmeny sú štrukturálne.

Ako má prebiehať dentálna hygiena? Slováci sa často nechajú oklamať, tvrdia odborníci
Ďalšou častou chybou je nesprávne vyhodnotenie zdravotného stavu. V prípade výskytu parodontitídy nestačí len bežné čistenie, ale je potrebná špecializovaná liečba alebo odporúčanie k odborníkovi. „A to si vyžaduje skúsené oko,“ dopĺňa Klein.
Reklamácia je možná v týchto prípadoch
Reklamácia výkonu je možná v prípadoch, keď je zákrok nedostatočný, bol porušený odborný štandard, vznikli zdravotné ťažkosti alebo došlo k neplneniu dohodnutého rozsahu služieb.
„Najprv kontaktujte priamo ambulanciu a požiadajte o opravu alebo náhradu. Ak ambulancia nevyhovie, obráťte sa na vyššie inštitúcie, ako je Slovenská komora medicínsko-technických pracovníkov, Asociácia dentálnych hygienikov, príslušný VÚC alebo Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou,“ radí odborníčka.
Aj keď stomatologické ošetrenia môžu vyvolávať stres, pacienti by podľa nej nemali mať pocit bezmocnosti. „A ak sa niečo pokazí, máme aj právo na nápravu. Nemali by sme sa báť ozvať,“ uzatvára Klein.