Vzhľadom na dlhodobé a pretrvávajúce problémy pri podávaní prihlášok do zdravotných poisťovní je nevyhnutné sprísniť proces prepoistenia, a to tak v záujme poistencov, ako aj ochrany poisťovní.
Zdravotná poisťovňa bude akceptovať len prihlášky podané elektronicky podpísané kvalifikovaným elektronickým podpisom alebo podané osobne poistencom alebo oprávnenou osobou, ktorá bude konať priamo na pracovisku zdravotnej poisťovne.
Vyplýva to z návrhu novely zákona o zdravotných poisťovniach, ktorý ministerstvo zdravotníctva predložilo do pripomienkového konania.
Chýbali optimálne podmienky
„Navrhovaná právna úprava zamedzí tomu, aby boli prihlášky poistencami podávané na ulici, v nákupných centrách či na staniciach,“ odôvodnil predkladateľ s tým, že tieto miesta nevytvárajú pre poistenca optimálne podmienky pre riadne posúdenie a zváženie, či skutočne chce zmeniť zdravotnú poisťovňu. Nie je tu ani garancia, že poistencovi poskytuje informácie dostatočne odborne spôsobilá osoba.
Poisťovňa Union dostala tisícky požiadaviek na storno prihlášok, mnohé prišli od ôsob z tej istej obce v jednej obálke
„V praxi sa totiž bežne vyskytovali prípady, kedy poistenci spochybňovali podanie prihlášky, tvrdili, že prihlášku nepodávali, ani ju nepodpísali, pričom preukazovanie pravdivosti týchto tvrdení je mimoriadne náročné,“ dodáva rezort.
Poistenca písomne oboznámia
Návrh novely zároveň ustanovuje, aby aktuálna zdravotná poisťovňa písomne oboznámila poistenca, že prijala informáciu o podaní prihlášky v inej poisťovni.
Zisk zdravotných poisťovní by sa mal od budúceho roka regulovať, ministerstvo zdravotníctva navrhuje aj ďalšie zmeny
Účelom je, aby v prípade podvodnej prihlášky mal poistenec dostatok času na namietnutie pravosti prihlášky do inej poisťovne ešte pred jej zmenou.