Zdravotné poisťovne problematicky míňajú verejné zdroje na prepoisťovaciu kampaň, boj o nových poistencov sa v posledných rokoch vyostruje. Výsledkom sú malé presuny do jedného percenta, ale veľké množstvá sťažností poistencov, prepoistených proti svojej vôli alebo bez ich vedomia.
V správe o verejnom zdravotnom poistení za rok 2021 to uviedol Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS).
Nárast o viac ako 500 percent
Zo 189-tisíc prihlášok na zmenu zdravotnej poisťovne ich úrad vlani akceptoval 152-tisíc. Neakceptovaných zostalo podľa správy ÚDZS 37-tisíc prihlášok, čo je medziročný nárast o viac než 500 percent.
Lengvarského ministerstvo pripravilo nový prerozdeľovací mechanizmus medzi zdravotnými poisťovňami, bude zahŕňať riziká a zvýšené náklady
Tie zahŕňajú duplicitné aj späťvzaté prihlášky. Úrad v správe kritizuje nekalé praktiky pri nábore poistencov zo strany osôb, ktoré so zdravotnou poisťovňou spolupracujú spravidla na základe dohôd o vykonaní práce.
Tieto osoby nemusia spĺňať kritériá odbornej spôsobilosti. „Oslovujú poistencov priamo na ulici, v nákupných centrách, na staniciach a vzhľadom na podmienky, za ktorých je týmto osobám na základe dohody o vykonaní práce vyplácaná odmena, sú tieto osoby motivované snahou získať čo možno najvyšší počet prihlášok,“ vysvetľuje úrad.
Očakávajú zlepšenie podmienok
„Sme presvedčení o tom, že zo vzájomnej konkurencie zdravotných poisťovní majú osoh v prvom rade ich poistenci vo forme lepších služieb a užitočných výhod,“ reagoval pre agentúru SITA na výhrady ÚDZS Matej Štepiansky zo zdravotnej poisťovne Dôvera.
„Preto očakávame zachovanie a zlepšovanie podmienok, ktoré budú podporovať konkurenčné prostredie medzi zdravotnými poisťovňami, a nie jeho okliešťovanie. Okrem toho je potrebné povedať, že náklady na reklamu sú vždy hradené z prostriedkov určených na prevádzku zdravotnej poisťovne, nie z tých, ktoré sú určené na zdravotnú starostlivosť. V Dôvere dbáme na zákonnosť a transparentnosť procesu zmeny zdravotnej poisťovne. Výsledkom je fakt, že hoci si Dôveru ročne vyberie viac ako stotisíc nových poistencov, podnetov na ÚDZS je len niekoľko desiatok,“ dodal Štepiansky.
Najvyšší prírastok poistencov
Ivana Štefúnová zo Všeobecnej zdravotnej poisťovne (VšZP) pre agentúru SITA uviedla, že marketingové a mediálne výdavky VšZP sú hradené z vopred schváleného prevádzkového rozpočtu, nie z rozpočtu vyčleneného na zdravotnú starostlivosť.
Všeobecná zdravotná poisťovňa pošle prvým 90-tisícom poistencom ročné zúčtovanie do elektronickej schránky
VšZP vynakladá viac ako 97 percent celkového rozpočtu výhradne na zdravotnú starostlivosť a vracia ich späť do systému zdravotníctva. Ako upresnila Štefúnová, v roku 2021 VšZP dosiahla najvyšší hrubý aj čistý prírastok nových poistencov aj vďaka inováciám v oblasti starostlivosti o poistencov, platiteľov a poskytovateľov zdravotnej starostlivosti.
Najmenej podnetov voči VšZP
„Treba zdôrazniť, že Všeobecná zdravotná poisťovňa opakovane zaznamenáva zvýšený počet podnetov a upozornení od svojich poistencov na podvodné konanie jednotlivcov, ktorí sa dopúšťajú nekalých prepoisťovacích praktík voči našim klientom. Poisťovňa opakovane a rázne odmieta tieto praktiky a vyzýva verejnosť k ostražitosti. Výber zdravotnej poisťovne má byť slobodným rozhodnutím a poisťovňa odmieta, aby sa uskutočnil pod nátlakom a pod vplyvom nepravdivých a zavádzajúcich informácií. VšZP v záujme zachovania profesionality a transparentnosti realizuje proces prepoistenia výlučne prostredníctvom odborných zdravotníckych pracovníkov, nie skrz poisťovacích maklérov. Často sa totiž stáva, že našich poistencov vedome zavádzajú, napríklad tvrdia, že VšZP niektoré výkony neuhradí, nemá podpísané zmluvy s lekármi prípadne, že poisťovňa končí. Trváme na tom, že zdravotné poisťovne by o priazeň poistencov mali „zabojovať“ kvalitnými službami,“ uviedla Štefúnová.
Ďalej pripomenula, že férovosť a transparentnosť najväčšej poisťovne na Slovensku potvrdil tento rok aj Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, ktorý vlani voči VšZP zaznamenal najmenej podnetov, a to aj v prípade neoprávneného prepoistenia.