Slovenské zdravotníctvo potrebuje zlepšenie financovania a vyššiu efektivitu, tvrdí IT spoločnosť Datalan. Spoločnosť o tom informovala v tlačovej správe s tým, že k efektivite môžu napomôcť moderné technológie. Problémy slovenského zdravotníctva podľa nej nie je možné vyriešiť zo dňa na deň. „Čo však môžeme urobiť, je prostredníctvom moderných technológií pomôcť zdravotníckym zariadeniam fungovať efektívnejšie, úspornejšie, s lepšie nastavenými procesmi,“ povedal riaditeľ pre segment zdravotníctva v spoločnosti Dušan Polóny.
Stratifikácia nebola správne pochopená
Základnými problémami sú podľa Michala Štofka z Inštitútu zdravotnej politiky pri ministerstve zdravotníctva chýbajúca definícia nároku pacienta na určitý rozsah zdravotnej starostlivosti, nedostatok zdravotníckeho personálu, ale aj deficit a financovanie dlhodobých lôžok a potreba dofinancovania. „Riešení je mnoho, od rezidentského programu a podpory mladých lekárov, cez revíziu výdavkov a identifikáciu úspor. A, samozrejme, stratifikácia,“ uviedol Štofko. Tá podľa neho nebola správne pochopená.
Možnosti, ako zlepšiť kvalitu a dostupnosť služieb, zvýšiť úroveň slovenského zdravotníctva a využiť potenciál informatizácie, môžeme podľa spoločnosti hľadať aj v zahraničí. Prezidentka Asociácie na ochranu práv pacientov (AOPP) Mária Lévyová považuje holandský zdravotný systém za jeden z najlepších. „Takmer všetci obyvatelia Holandska, a to 91 %, hodnotia systém ako dobrý, čo sa týka organizovania poskytovania zdravotnej starostlivosti,“ konštatovala Mária Lévyová. Ako uviedla, je to aj vďaka tomu, že štát nemá rozhodujúci vplyv na poskytovanie zdravotnej starostlivosti. „Na rozdiel od Slovenska,“ dodala prezidentka AOPP.
Nemocnice môžu šetriť peniaze a čas
Ako vyplynulo z prieskumu, ktorý pre AOPP robila spoločnosť NMS Market Research na vzorke viac ako tisíc respondentov, ľudia aj sú ochotní si zaplatiť za zdravotnú starostlivosť, len chcú vedieť, za čo platia. „Rada by som upriamila pozornosť na fakt, že z odpovedí respondentov vyplynulo, že názor o bezplatnom zdravotníctve už nie je ani zďaleka prevládajúci. Kým približne polovica respondentov si stále myslí, že zdravotníctvo je bezplatné, druhá polovica opýtaných si uvedomuje, že zdravotníctvo je nákladné a k čerpaniu jeho zdrojov treba pristupovať zodpovedne,“ dodala Mária Lévyová.
Ako uviedol vedúci IT oddelenia z Národného onkologického ústavu Jozef Macko, moderné zdravotníctvo je však nevyhnutne spojené aj so zabezpečením primeranej a oprávnenej zdravotnej starostlivosti. „Jednoducho, aby nikto nemusel mať obavu, že nedostane modernú liečbu hradenú zo zdravotného systému. Vzorom pre celú Európu je podľa môjho názoru Veľká Británia,“ dodal Macko.
Datalan predstavil novú generáciu nemocničného informačného systému Ordinis. Ten okrem iného umožňuje zdravotníckym zariadeniam zjednodušenie administratívnych činností, optimalizáciu procesov či presné vyúčtovanie poskytnutej starostlivosti, čo má vplyv na zvýšenie efektivity chodu nemocnice. „Aj vďaka tomu dokážu nemocnice šetriť peniaze a čas,“ vysvetlil Dušan Polóny z Datalanu. Možností, ako môžu moderné technológie zdravotníctvu pomôcť, je však podľa spoločnosti výrazne viac.
Pomáha aj umelá inteligencia
Napríklad už dnes umelá inteligencia od IBM Watson for Oncology dokáže aj na Slovensku pomáhať pri liečbe onkologických pacientov. Lekárovi ponúkne navrhované alternatívy liečby založené na najnovších medicínskych poznatkoch z celého sveta. Procesom už prešlo u nás už vyše tisíc pacientov, ktorí vďaka tomu mohli získať lepšiu liečbu. Pomôcť pacientovi dokáže aj moderný rezervačný systém Omega. Využíva ho aj Národný onkologický ústav v Bratislave. Prostredníctvom neho je možné lepšie zladiť termíny predovšetkým pre mimobratislavských pacientov. Vďaka tomu zvládnu absolvovať potrebné vyšetrenia a medicínske zákroky v rámci jedného dňa.
Spoločnosť Datalan pôsobí na slovenskom trhu od roku 1990. V súčasnosti poskytuje informačné technológie na Slovensku a v okolitých krajinách. Hlavnými oblasťami pôsobenia spoločnosti sú infokomunikácie, softvér, outsourcing a cloud. Spoločnosť zrealizovala projekty v oblasti správy dokumentov a informácií, riadenia procesov a spolupráce, cyber bezpečnosti, optimalizácie IT infraštruktúry, outsourcingu IT aj dodávok hardvéru.