„Predstavil som si budovu bez fasád s vznášajúcou sa strechou, ponúkajúcou ochranu pred večne prítomným dažďom typickým pre belgické zimy,“ opisuje projekt architekt Santiago Calatrava. Návrhom novej lutyšskej stanice ho poverili najmä preto, že s podobnými projektmi má mnoho skúseností. Zrealizoval niekoľko mostov – napríklad Ponte della Costituzione v Benátkach alebo Campo Volantin v Bilbau (kde navrhol aj medzinárodné letisko a stanicu), v Zürichu a v Lyone. „Stavať horizontálne je omnoho ťažšie ako stavať zvislo. Ľudia si myslia, že stanica je len strecha, ale je to omnoho komplikovanejšie, ako sa zdá,“ hovorí svetoznámy architekt.
Calatravova stanica Liège Guillemins prepája dve veľmi odlišné oblasti Lutychu, ktoré predtým delili železničné trate: typicky ošumelú mestskú zástavbu z 19. storočia na severozápadnej strane a zelenú rezidenčnú oblasť Cointe na svahoch rovnomenného kopca na juhovýchodnej strane mesta. Úloha stanice je teda naozaj mestotvorná. Tieto dve oblasti spája dvesto metrov dlhý terminál, krytý oblúkovou presklenou strechou, ktorá pokračuje ešte takmer stopäťdesiat metrov ďalej cez päť nástupíšť.
Základnou myšlienkou tohto návrhu bola transparentnosť a dialóg s mestom. Oba úmysly vyjadruje práve monumentálna klenba zo skla a ocele. Obrovská sklenená stavba nahrádza tradičnú fasádu a navodzuje prirodzenú interakciu medzi interiérom stanice a mestom. Na severnej strane smerom do mesta je stanica trojposchodová, na južnej je poschodí až päť. Tri z nich sú parkovacie plochy, plošina na príjazd vozidiel prepojená s mostíkom pre peších a vyvýšený chodník. Na úrovni Place de la Gare (pod stanicou) pomáha podporiť dojem ulice pás obchodov. Mostíky pre chodcov a podchody pod koľajnicami umožňujú plynulé spojenie medzi oboma stranami stanice. Veľká hala pre cestujúcich a predaj lístkov sú umiestnené v hlavnej osi budovy.
Celý článok si môžete prečítať tu.