Zo štrnástich slovenských europoslancov je najviac sledovaným na sociálnej sieti Milan Uhrík zo strany Kotlebovci – ĽSNS. Všetci ostatní sú ďaleko za ním. Zistila to komunikačná agentúra Katedra Komunikácie, ktorá analyzovala facebookové stránky slovenských europoslancov.
Do istej miery je prekvapujúce, že hlavným poslom správ z Bruselu a Štrasburgu je na sociálnej sieti zástupca strany, ktorá sa radí k extrémistickým politickým subjektom.
Kotlebovci nebudú podľa Klusa v europarlamente robiť nič alebo budú robiť hanbu
Tento rok v januári Uhrík dostal napomenutie od šéfa Európskeho parlamentu. Europoslanec o tom informoval na svojej stránke s tým, že v diskusii o pristúpení k Istanbulskému dohovoru použil neakceptovateľné vyjadrenia na adresu LGBTI komunity.
Počas vystúpenia v europarlamente Uhrík okrem iného povedal, že podľa „tohto dohovoru budú oficiálne za ženy považovaní už aj transvestiti a spoločnosť aj ostatní ľudia sa budú musieť tváriť, že sú slepí a že k týmto transvestitom sa budú musieť správať rovnako ako k normálnym ženám“.
Uhríkov stranícky šéf Marian Kotleba bol tento rok v októbri odsúdený Špecializovaným trestným súdom za zločin podpory a propagácie skupín smerujúcich k potláčaniu základných práv a slobôd na štyri roky a štyri mesiace odňatia slobody. Išlo o kauzu odovzdávania šekov chudobným so symbolikou typickou pre extrémistov a neonacistov. Kotlebov trest zatiaľ nie je právoplatný.
Ako bodovali europoslanci
Uhrík od januára do konca novembra tohto roka nazbieral cez 2,2 milióna interakcií na svojej facebookovej stránke pod svojimi príspevkami. Druhá najúspešnejšia Lucia Nicholsonová (SaS) ich mala 461-tisíc. Tretí Michal Šimečka (Progresívne Slovensko) mal 440-tisíc. Na chvoste ako posledný skončil europoslanec Miroslav Číž (Smer-SD). Mal 190 interakcií.
Súd v kauze šekov v sume 1488 eur: Šéf kotlebovcov reagoval na výpovede svedkov a kritizoval prokurátora
Podľa analýzy je Uhríkova prevaha oproti ostatným „brutálna“, sám nazbieral takmer toľko lajkov či zdieľaní ako všetci ostatní europoslanci spolu, ktorých bolo 2,4 milióna.
Politológ a odborník na sociálne siete Gabriel Tóth vidí dve príčiny, prečo sa Uhríkovi tak darilo.
„Extrémisti vedia sociálne siete veľmi dobré používať, je to jeden z ich hlavných komunikačných nástrojov. Druhý dôvod je, že samotné sociálne siete sú nastavené tak, že sa na nich lepšie šíri práve typ extrémistického obsahu, ktorý straší a vyvoláva nenávisť ako obsah, ktorý je pozitívnejší,“ povedal portálu SITA.sk Tóth.
Počty fanúšikov nie sú rozhodujúce
Europoslanec Uhrík má na svojej stránke na sociálnej sieti aj naviac fanúšikov, ktorých je viac ako 65-tisíc. Za ním nasleduje dlhoročná zástupkyňa v europarlamente Monika Beňová (Smer.SD) s počtom 62-tisíc fanúšikov. Tretí je Peter Pollák (OLaNO). Ten ich má 40-tisíc.
Podľa Tótha agentúra nerobila analýzu fanúšikov europoslanca Uhríka. Ako však usúdil, fanúšikovské spektrum je veľmi podobné voličskému spektru strany ĽSNS.
Benčík podal trestné oznámenie na členov Kotlebovej strany, ľudí podnecujú k neposlušnosti
V prípade, že by sa merala efektívnosť komunikácie politikov vrátane europoslancov na sociálnych sieťach, počet fanúšikov uvedených na ich osobnej stránke nemusí byť kľúčový.
Ak nejaký politik zverejní na sociálnej sieti príspevok, tak je podľa Tótha dôležité, aký počet interakcií nazbiera. Tie sú priamou úmerou toho, ako sú tie príspevky úspešné a koľko ľudí ich vidí.
„Môže byť politik, ktorý má 5-tisíc fanúšikov. Dá na sociálnu sieť príspevok, ľudia mu to začnú masívne lajkovať, komentovať a zdieľať a ten príspevok uvidí 50-tisíc ľudí napriek tomu, že má len 5-tisíc fanúšikov. Potom máte politika, ktorý má 50-tisíc fanúšikov, zverejní totálne nudný alebo nezaujímavý príspevok a uvidí ho len 500 ľudí,“ vysvetlil Tóth.
Šimečka: Ja rokujem, on dá „rozzúrené video“
Europoslanec Šimečka hovorí, že si váži desiatky tisíc bežných ľudí, ale aj odborníkov a médiá, že pravidelne čerpajú informácie a diskutujú na jeho sociálnych sieťach. O prvenstve Uhríka povedal, že má najviac reakcií preto, že podstatou jeho práce je strašenie ľudí, šírenie klamstiev a šokujúcich senzácií.
Takéto správy je podľa neho oveľa jednoduchšie vyrábať, aj šíriť.
„Kým ja s mojim tímom strávime často hodiny, aby sme spravili napríklad rešerš najlepších postupov, ako európske krajiny kompenzujú zamestnancov a podnikateľov v boji proti korone, a potom o výsledku informujem ľudí, Milan Uhrík radšej zazdieľa hoax o migrantoch a LGBTI,“ povedal Webnovinám Šimečka.
Rovnaké je to podľa neho aj pri poslaneckej práci. „Ja strávim mesiace vyjednávaním s kolegami o európskej legislatíve, ktorú potom podporia stovky poslancov a prináša konkrétne benefity slovenským občanom, Milan Uhrík ešte nikdy nič nepresadil, ale za to si raz za čas natočí v slovenčine rozzúrené video, kde nadáva na ,diktát Bruselu’,“ priblížil.
Europoslanec varoval pred frustráciou. Podľa neho má veľa ľudí stále záujem o poctivé informácie, kvalitné dáta a skutočné výsledky politickej roboty. Ako hovorí, vidí aj na číslach, keď to ľuďom podajú zrozumiteľným jazykom, často si na sociálnej sieti príspevky prečítajú stovky tisíc ľudí.
Mentalita Facebooku je taká, priznal Uhrík
Europoslanec Uhrík Webnovinám povedal, že je jediný spomedzi slovenských zástupcov, ktorý rozpráva nielen o pozitívach EÚ, ale aj o negatívach. Tvrdí, že ľuďom podáva aj pozitívne informácie, ktoré urobila EÚ a čo podporil.
„Ale zďaleka to nemá nikdy taký dosah, pretože tých pozitívnych správ je veľmi veľa, či už v médiách, na internetových portáloch alebo v platenej reklame z EÚ a ľudia sú presýtení. Ja sa snažím informovať aj o negatívach, lebo o tých ľudia nepočujú, tak prirodzene to vzbudzuje záujem,“ zhodnotil Uhrík.
Dodal, že by bol radšej, keby mali väčší dosah pozitívne príspevky, ale „mentalita Facebooku je taká, že negatívne správy, bohužiaľ, rezonujú“.
Uhrík na svojej stránke na sociálnej sieti nedáva príspevky iba z europarlamentu. Veľká časť sa týka aktuálneho domáceho politického diania. Europoslanec je aktívny takmer denne.