Za meškanie letu viete dostať odškodné až 600 eur. V akých prípadoch ho môžete žiadať?

Cestujúci nemajú nárok na odškodnenie, ak lietadlo mešká napríklad pre nepriaznivé počasie či živelnú pohromu.
Meškajúci let
Meškajúci let Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Zdĺhavé čakanie na oneskorený let je nielen vyčerpávajúce a únavné, ale prináša so sebou aj ďalšie komplikácie. Nehovoriac o tom, ak je váš let zrušený. Je dobré preto vedieť, že v takýchto prípadoch môžete požiadať leteckú spoločnosť o odškodné.

Ak váš let mešká aspoň tri hodiny oproti plánovanému času príletu, máte nárok na finančnú náhradu. Odškodné za meškanie letu sa môže vyšplhať až na 600 eur. Platí pritom, že cestujúci nemajú nárok na odškodnenie vtedy, ak lietadlo mešká z dôvodov, ktoré sa nedajú ovplyvniť.

Cestujúci nemajú teda nárok na odškodnenie, ak lietadlo mešká napríklad pre nepriaznivé počasie, štrajk, či živelnú pohromu. Rovnako to neplatí, ak lietadlo mešká pre bezpečnostnú situáciu či obmedzenie letovej prevádzky.

Odškodného sa tak môžu cestujúci domáhať len vtedy, ak meškanie letu zavinila samotná letecká spoločnosť. Práva cestujúcich, ak ide o meškanie letu, upravuje aj európska legislatíva z roku 2004.

Za akých podmienok máte nárok odškodné?

Nárok na náhradu či poskytnutie pomoci leteckou spoločnosťou tak majú cestujúci vďaka Nariadeniu Európskeho parlamentu a Rady. Nárok na odškodné platí v prípade meškania letu, jeho zrušenia alebo ak výnimočne dôjde k odmietnutiu nástupu na palubu.

Platí však, že musí ísť o lety v rámci , lety z letísk v EÚ do tretích krajín, či lety z tretích krajín do EÚ v prípade, že cestujúci využil služby leteckého dopravcu so sídlom v EÚ.

Občerstvenie či nárok na ubytovanie

Ak sa očakáva meškanie minimálne dve hodiny oproti plánovanému odletu, má letecký dopravca povinnosť cestujúcim ponúknuť jedlo a občerstvenie, ktoré bude zodpovedať dobe čakania na meškajúci let.

Občerstvenie pre cestujúcich môže letecký dopravca poskytnúť vo forme stravných poukážok, za ktoré sa dá kúpiť jedlo v prevádzkach na letisku. Cestujúcim sa zvyknú ponúknuť aj bezplatné telefónne hovory, telexy, emaily či faxové správy.

V prípadoch, kedy letecký dopravca očakáva, že čas odletu bude aspoň deň po pôvodne plánovanom čase odletu, majú cestujúci nárok na hotelové ubytovanie a tiež na prepravu medzi letiskom a miestom ubytovania.

Odškodnenie od 250 do 600 eur

Ak sa do cieľovej destinácie cestujúci dostal s omeškaním viac ako tri hodiny po plánovanom čase príletu, má nárok na kompenzáciu. Tento nárok vzniká aj v tedy, keď vinou leteckej spoločnosti cestujúci zmešká nadväzný let, a tým pádom aj prílet do cieľovej destinácie s omeškaním dlhším ako tri hodiny.

Výška finančnej kompenzácie môže byť od 250 do 600 eur. Závisí to od vzdialenosti medzi miestom odletu a cieľovej destinácie. Ak ide o let do 1 500 kilometrov, cestujúci má nárok na odškodné 250 eur. Ak je vzdialenosť od 1 500 do 3 500 kilometrov, je to 450 eur, pričom nad 3 500 kilometrov je to suma 600 eur.

Nárok na vrátenie plnej sumy za letenku

V prípade, že vznikne meškanie päť hodín a viac, cestujúci majú nárok na uhradenie plnej sumy letenky. Nárok na vrátenie peňazí má cestujúci aj v prípade, že letecká spoločnosť let zrušila.

Ak o zrušení letu spoločnosť informovala v predstihu viac ako 14 dní pred odletom, a k jeho zrušeniu nedošlo pre mimoriadne okolnosti, sú dve možnosti ako to vyriešiť. Prvou je vrátenie peňazí za zrušený let. Letecká spoločnosť tieto peniaze vráti do siedmych dní od zrušenia letu. Ďalšou možnosťou je zmena rezervácie na iný let za porovnateľných podmienok.

Firmy a inštitúcie: ER Európska radaEU Európska únia