Polovica nových vlakov je podľa Matoviča nefunkčná, ministerstvo dopravy tvrdenie odmieta

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Vlak
Foto: ilustračné, SITA/Marián Peiger
  • aktualizované 20. februára, 15:49

BRATISLAVA 20. februára (WebNoviny.sk) – Z 32 motorových regionálnych vlakov Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s., (ZSSK), ktorá ich nakúpila od spoločnosti ŽOS Vrútky, a. s. za 131 mil. eur v rokoch 2011 až 2015, je mimo prevádzky sedemnásť súprav, teda 53 %.

Upozornili na to v utorok zástupcovia hnutia OĽaNO s tým, že nové moderné vlaky pre častú poruchovosť musia nahrádzať staré motorové vlaky bez klimatizácie. Opozičné hnutie vyzvalo ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka, aby túto situáciu riešil.

Poslanec a tieňový minister OĽaNO pre dopravu a výstavbu Ján Marosz informoval, že spoločnosti ŽOS Vrútky sa mimoriadne darí pri získavaní zákaziek na nové koľajové vozidlá. „Výsledkom sú motorové vlaky 861. Firma podľa expertnej správy nemala ani najzákladnejšie skúsenosti pri vývoji tak zložitého výrobku a nemala ani možnosť novovyvinuté vozidlo dostatočne vyladiť, vzhľadom na malé počty odoberaných vozidiel,“ povedal Marosz.

Chyby v chladiacom systéme

Vlaky majú podľa poslanca najčastejšie chyby v chladiacom systéme, motoroch, palubnom elektronickom riadiacom systéme, ako aj na kolesách. Marosz uviedol, že ministerstvo dopravy a výstavby by malo presne určiť, kde a ako má železničná doprava pôsobiť.

„Takýmto spôsobom by sa zistilo, koľko a akých vozidiel železničná osobná doprava skutočne potrebuje. Predišlo by sa smiešnemu a súčasne jalovému prehadzovaniu zodpovednosti za aktuálny problém,“ vyhlásil poslanec.

ZSSK a Železnice SR ako správca infraštruktúry sa podľa neho vyhovárajú jeden na druhého, pokiaľ ide o zopovednosť. „Je nevyhnutné stanoviť striktné kvalitatívne štandardy, ktoré majú železničné spoločnosti aj dodávatelia napĺňať, ak chcú dostať svoje peniaze,“ uzavrel Marosz.

Vzťah Fica a Morica

Líder OĽaNO Igor Matovič upozornil na vzťahy premiéra Roberta Fica a bývalého predsedu SNS Víťazoslava Morica. „Zrejme pred časom urobili dohodu. Moric bude v mene zamestnávateľov rečniť na snemoch strany Smer a za odmenu mu dá Fico štedrú zákazku na výrobu vláčikov. Výsledok vidíme sami – vyhodili sme 131 miliónov eur za nové vlaky, polovica z nich je pravidelne odstavená a ľudia sa vozia v starých haraburdách z roku 1975,“ vyhlásil Matovič.

„Vyzývame ministra dopravy Arpáda Érseka, aby sa konečne spamätal, nech sa netvári ako nezaujatý prísediaci a nech konečne začne sledovať záujmy ľudí, nie záujmy mecenášov strany Smer alebo Andreja Danka,“ dodal Matovič.

Predsedom predstavenstva ŽOS Vrútky je Víťazoslav Moric mladší a spolu s Jelou Moricovou je podľa registra partnerov verejného sektora aj konečným užívateľom výhod spoločnosti.

Reakcia ministerstva dopravy

OĽaNO podľa reakcie Ministerstva dopravy a výstavby SR (MDV) znova účelovo vyberá fakty a interpretuje ich nesprávne. „Nie je pravda, že polovica z dodaných vlakov je v depách pre ich výrobné chyby, tak ako sa to snažila tvrdiť opozícia. Niektoré z vlakov, pričom najstaršie jazdia už sedem rokov, sú na plánovaných opravách, na ktoré chodia pravidelne všetky vlaky a časť vlakov je poškodená v dôsledku nehôd na trati, ktoré nesúvisia s výrobcom,“ uviedol rezort dopravy.

Ministerstvo dopravy dlhodobo upozorňuje podľa neho na viaceré nepravdivé tvrdenia OĽaNO, ktoré napríklad porovnáva cenu dvoch rozdielnych rušňov, pričom tvrdí, že sú rovnaké.

„Alebo keď poslanci OĽaNO tvrdia, že rozpočet ministerstva dopravy klesol, pričom opak je pravdou, čo je v rozpočte aj úplne jasne napísane. Dlhodobo nepravdivé informácie, ktoré OĽaNO zverejňuje, iba dokazujú, že im nejde o konštruktívnu debatu ale o politizáciu odborných tém,“ uzavrelo ministerstvo dopravy.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Árpád ÉrsekIgor MatovičJán MaroszRobert Fico
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SROĽaNO Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti