Meno českého rodáka Otto Wichterle nemusia poznať mnohí z nás. Je pritom autorom viac ako 150 vynálezov a patentov. Medzi jeho najznámejšie patrí silon ale najmä kontaktné šošovky. Otto Wichterle sa narodil pred 110 rokmi.
Podobne, ako to pri veľkých objavoch a vynálezoch chodí, niekedy za nimi stojí šťastná náhoda. V roku 1952 Otto Wichterle cestoval vlakom. Cestujúci čítal odborný článok o možnostiach náhrady oka. Začal premýšľať, že dovtedy preferovaný kov nie je zrovna vhodným riešením. Musí existovať predsa pohodlnejšia alternatíva. Stal sa ňou gél, ktorý pohlcuje až 40 % vody, je priehľadný a má dobre mechanické vlastnosti. Na konci roka 1961 sa mu podarilo počas vianočných sviatkov vyrobiť prvé štyri kontaktné šošovky, ktoré nedráždili oko. Využil na to detskú stavebnicu Merkur a dynamo z bicykla. Vznikli tak mäkké kontaktné šošovky ako ich poznáme dnes. Za niekoľko rokov sa sen o náprave očné chyby, ktorý prvýkrát opísal v roku 1508 Leonardo da Vinci a ktorý k realizácii doviedol profesor Otto Wichterle, rozšíril do celého sveta.
- Viac ako 125 miliónov ľudí denne využíva kontaktné šošovky.
- Dve tretiny ľudí, ktorí používajú kontaktné šošovky sú ženy.
- Nosenie šošoviek je bezpečné. Iba u jedného z 500 ľudí sa môže objaviť zápal.
- Existuje veľa druhov kontaktných šošoviek od denných na jedno použitie až po farebné pre Halloweensku párty (Crazy Lens)
Dnešné kontaktné šošovky sa nedajú s prvými vyrobenými kusmi od Otta Wichterleho porovnávať. Dnes ide o moderný, bezpečný a absolútne bežný módny doplnok. Väčšina z vás ocení širšie možnosti použitia kontaktných šošoviek pri takých športových aktivitách, kde nemožno klasické okuliare používať. Tí viac odvážnejší si môžu vybrať z ponuky rôznych farebných prevedení kontaktných šošoviek (Crazy Lens). Podobne ako okuliare sa tak môžu stať módnym doplnkom.
Výhody:
- Môžete ich používať počas športových aktivít.
- Počas zimy sa nezahmlievajú.
- Módny doplnok – máte možnosť vybrať si farbu očí.
- Poskytujú ostrý obraz – prispôsobia sa zakriveniu vášho oka.
Oto Wichterle
Najväčšia osobnosť československej chémie v období po druhej svetovej vojne a vedec sa narodil 27. októbra 1913 v Prostějove. Vynálezca silónu sa od roku 1952 začal zaoberať syntézou sieťovaných hydrofilných gélov, ktoré vodou bobtnajú, s cieľom nájsť vhodný materiál pre očné implantáty. Podarilo sa tu pripraviť poly-hydroxyethylmethakrylátový (HEMA) gél, ktorý pohlcoval až 40 percent vody, mal vhodné mechanické vlastnosti a bol priehľadný. Bol členom medzinárodných spoločností, držiteľ radu zahraničných cien a čestný doktor zahraničných univerzít, autor viac ako dvoch stoviek odborných publikácií, a viac ako 150 vynálezov a patentov, zvolený za predsedu Československej akadémie vied a túto funkciu vykonával až do rozdelenia Československa v roku 1993. V roku 1993 bola jedna z planétok našej slnečnej sústavy pomenovaná Wichterle.
Hoci mal Wichterle všetky svoje vynálezy spoľahlivo zaistené patentami, mnoho firiem naprieč Amerikou tieto patenty vedome porušovalo. V 70. rokoch minulého storočia sa tak začalo viesť viacero súdnych sporov. Najdôležitejším svedkom na súde v USA mal byť Otto Wichterle. Keďže bol na čiernej listine československej komunistickej vlády to nebolo vôbec jednoduché. Keď však vláde došlo, že aj ona by prehrou v súdnych sporoch o patenty stratila veľké množstvo peňazí, bolo bolo mu dovolené vycestovať. Na federálnom súde, kam až sa spor dostal, Wichterle v priebehu niekoľkých málo dní vyvrátil všetky pochybnosti o pravosti patentov. Dnes sú kontaktné šošovky opäť spájané s Čechoslovákmi. Jeden z troch najväčších predajcov kontaktných šošoviek je práve Čech (pôvodom zo Slovenska). V roku 2006 totiž slovenský rodák Jaromír Kijonka so svojim českým kamarátom Radkom Hejlom založil e-shop Alensa.sk. Ten aktuálne pôsobí celkovo v 31 krajinách a patrí medzi najväčších predajcov kontaktných šošoviek ako aj dioptrických, slnečných okuliarov v Európe.
*Kontaktné šošovky sú zdravotnícky prostriedok určený pre korekciu zraku.
Tento článok nie je autorským obsahom SITA.sk. Bol dodaný klientom, uverejnený ako platený PR článok.