Za štyri roky má byť odovzdaných 130 kilometrov diaľnic

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Dialnica
Foto: SITA/Tomáš Benedikovič.

BRATISLAVA 6. júla (WEBNOVINY) – Počas štyroch rokov by malo byť odovzdaných do užívania 130,4 kilometrov (km) diaľnic a rýchlostných ciest, z toho 54,6 km diaľnic a 75,8 km rýchlociest. Počíta s tým Program pokračovania prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014, ktorý v stredu schválila vláda s pripomienkami a predložil minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ (KDH). V uvedenom štvorročnom období má zároveň začať výstavba 286,8 km ciest, vrátane 181,3 km diaľnic a 105,5 km rýchlostných komunikácií.

Hlavnou prioritou diaľničného programu je výstavba chýbajúcich deviatich úsekov diaľnice D1 v dĺžke sto kilometrov medzi Žilinou a Prešovom. Tie mali byť pôvodne postavené za privátne peniaze cez dva projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP). Terajší šéf rezortu dopravy ich však zastavil pre nevýhodné finančné podmienky pre štát a doterajšie plány prehodnotil. K ďalším prioritám patrí výstavba štyroch úsekov diaľnice D3 zo Žiliny na Skalité k hranici s Poľskom a Českou republikou v dĺžke 39 kilometrov. Najviac preťažené komunikácie v okolí hlavného mesta má odľahčiť výstavba troch úsekov rýchlostnej cesty R7 z Bratislavy okolo Dunajskej Lužnej na Žitný ostrov po Holice v dĺžke 32 km a obchvatu na D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka pri Dunaji sever v dĺžke vyše 23 km.

„Časť úsekov plánovaných na začatie výstavby v roku 2014 je zatiaľ v nízkom štádiu prípravy a zabezpečenie ich pripravenosti na výstavbu od roku 2014 – aj s výkupmi pozemkov – nemožno garantovať,“ upozornilo ministerstvo dopravy. Začiatok výstavby môže byť v týchto prípadoch posunutý na rok 2015. O tri roky by mala pritom začať výstavba 122,5 km diaľnic a rýchlociest.

Náklady môže ešte znížiť tvrdá cenová konkurencia stavebných firiem

Predpokladané stavebné náklady na diaľnice a rýchlocesty, ktoré majú byť v priebehu štyroch rokov dokončené, dosahujú celkom 2,120 mld. eur a v prípade začatých stavieb ide o odhadovanú sumu 7,21 mld. eur.
Dialnica
Foto: SITA/Tomáš Benedikovič Foto: SITA/Tomáš Benedikovič.

Predpokladané náklady môže ešte výrazne znížiť tvrdá cenová konkurencia stavebných firiem, ktoré budú chcieť získať tieto zákazky. Ministerstvo dopravy plánuje výstavbu diaľnic financovať najmä z eurofondov a štátneho rozpočtu, ale aj z úveru Európskej investičnej banky a projekty PPP, napríklad pri stavbe R7 a D4, majú byť iba doplnkovým zdrojom. Poslúžiť na to majú aj príjmy z výberu mýta a predaja diaľničných nálepiek. Uvažuje sa aj o možnosti financovania diaľnic cez vydávanie diaľničných dlhopisov, do ktorých by mohli investovať dôchodkové správcovské spoločnosti.

V roku 2011 je plánované odovzdanie 57,5 km diaľnic a rýchlociest s nákladmi 863,096 mil. eur

Sú medzi nimi tri úseky R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami v dĺžke 45,9 km. Tie sa začali stavať ešte počas bývalej vlády Roberta Fica (Smer-SD) v rámci jediného realizovaného projektu PPP. Očakáva sa tiež odovzdanie rozostavanej druhej etapy stavby R1 Žarnovica – Šášovské Podhradie v dĺžke 8,4 km. Vznikne tak súvislé prepojenie z Bratislavy po D1 po Trnavu a odtiaľ po R1 do Banskej Bystrice. Odovzdaná bude aj križovatka Stupava juh – D2 v polovičnom profile na budúcom ťahu D4.

V tomto roku má začať výstavba 61,5 km na štyroch úsekoch D1 s predpokladanými nákladmi 1,455 mld. eur. Výstavba prvej, západnej časti diaľnice pri Levoči Jánovce – Jablonov v dĺžke 9 km začala 20. júna, o dva mesiace neskôr oproti plánom.
D1 Jánovce Jablonov
Foto: SITA/Rastislav Ovšonka

V tomto prípade odhadovaná cena 94,649 mil. eur v súťaži klesla o 37 % na 60 mil. eur. Ide o prvú stavbu diaľnice vysúťaženú počas ročného pôsobenia ministra Figeľa. Do konca roka by mala začať aj stavba druhej časti diaľnice Jánovce – Jablonov v dĺžke 9,5 km, ako aj vyše 11-kilometrového úseku Fričovce – Svinia a úseku Dubná Skala – Turany v dĺžke 16,5 km. Súťaže na stavbu týchto úsekov už bežia a termíny začatia prác závisia od ich priebehu a vyhodnotenia. Podľa programu by mala v tomto roku začať aj stavba úseku D1 Hubová – Ivachnová, tender však ešte nezačal.

V roku 2012 je plánované odovzdanie len 5,7-kilometrového severného obchvatu Banskej Bystrice na R1 za 163,506 mil. eur. Táto stavba je súčasťou spomínaného projektu PPP. Spolu s ďalšími investíciami majú náklady na dokončené stavby o rok tvoriť 201,363 mil. eur. Budúci rok má začať výstavba 58 km diaľnic a rýchlociest s nákladmi 2,108 mld. eur. Začať by tak mali práce na ďalších troch úsekoch D1 Lietavská Lúčka – Višňové (5,4 km), Višňové – Dubná Skala (8,1 km) so 7,5-kilometrovým tunelom Višňové a Turany – Hubová (13,6 km). Začatie stavby úseku Turany – Hubová odďaľujú výhrady ochranárov k navrhnutej trase okolo chráneného územia a Európska komisia zatiaľ neschválila financovanie stavby diaľnice.

V roku 2013 by malo byť odovzdaných 21 kilometrov ciest za vyše 123 mil. eur. O dva roky má byť otvorený úsek R4 Košice – Milhosť v dĺžke 15,8 km a druhý profil D1 Jablonov – Studenec v dĺžke 5,2 km (prvá polovica tohto úseku je v prevádzke rok). Zároveň má začať výstavba 44,8 km diaľnic za 1,083 mld. eur, medzi nimi aj 7-kilometrový úsek R7 Bratislava – Dunajská Lužná.

Program počíta v roku 2014 so sprevádzkovaním 46,2 km diaľnic za 932,283 mil. eur. Pôjde o úseky D1 Jánovce – Jablonov, Fričovce – Svinia a Dubná Skala – Turany. Popritom by mala začať výstavba 122,5 km diaľnic a rýchlociest s nákladmi 2,564 mld. eur. O tri roky sa predpokladá začatie výstavby D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka (11,3 km), privádzača Lietavská Lúčka – Žilina (4,9 km) či úseku D1 Budimír – Bidovce za Košicami (14,4 km). Mala by tiež začať prvá etapa na rozšírenie D1 medzi Bratislavou a Trnavou o riadny tretí pruh namiesto terajšieho dočasného riešenia. Plánuje sa tiež začatie stavby úsekov D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka pri Dunaji sever (23,2 km) a R7 Bratislava, Prievoz – Ketelec (7 km) a Dunajská Lužná – Holice (17,8 km) v polovičnom profile.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján Figeľ