BRATISLAVA 21. júna (WEBNOVINY) – Vyššie poplatky dopravcov za cestné mýto v Európe môžu spôsobiť nárast cien potravín.
Štáty Európskej únie (EÚ) chcú podľa spoločnosti DKV Euro Service, poskytujúcej služby dopravcom, počas piatich rokov získať z výberu mýta až o tretinu viac príjmov.
„Medzi rokmi 2012 až 2016 sa má ročný výber mýta v Európe zvýšiť z 25,1 mld. eur na 32,4 mld. eur,“ očakáva riaditeľ pre mýto európskej centrály DKV Euro Service Jürgen Steinmeyer.
Z tohto dôvodu sa podľa servisnej spoločnosti môžu v najbližších troch rokoch pripraviť na drahšie potraviny aj slovenskí spotrebitelia. Rastúce náklady na prepravu tovarov a nízky, iba 46% podiel slovenských potravín v obchodoch, vytlačia ceny potravín smerom nahor.
Zdraženie v Maďarsku
Tretinový nárast výberu mýta sa podľa DKV Euro Service výraznejšie prejaví na zahraničných potravinách, pri ktorých má preprava vyšší podiel na cene a po ceste sa prepravuje až 75 % tovaru.
Dopravcovia majú minimálnu ziskovosť a každé zvýšenie nákladov musia premietnuť do cien prepravy, ktorá sa zase prejaví na cene prevážaného tovaru.
Spomínaná spoločnosť predpokladá, že najviac sa môžu zvýšiť ceny potravín prevážaných z Maďarska. Od júla tam dopravca za kamión namiesto 11 eur za jednodňovú diaľničnú známku pre celé Maďarsko zaplatí vyše 100 eur na mýte, čiže desaťnásobne viac.
Plánované zmeny v spoplatnení pozemných komunikácií na Slovensku sú podľa rezortu dopravy predmetom interných rokovaní. „V súčasnosti finišuje príprava návrhu nového zákona o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a rokuje sa o zmenách v sadzbách mýta a prípadnom rozširovaní spoplatnenia. Zmena sadzieb mýta by mala viac zohľadňovať princíp užívateľ platí a znečisťovateľ platí,“ informoval v piatok agentúru SITA odbor komunikácie ministerstva dopravy s tým, že o konkrétnych podrobnostiach je zatiaľ predčasné hovoriť. Zmeny v oblasti mýta budú obsahom rokovaní aj so zástupcami dopravcov.
„Je dôležité si uvedomiť, že akékoľvek spoplatnenie ďalších ciest alebo zvýšenie sadzieb niekto musí zaplatiť. A tým niekým je občan, ktorému sa zvýšené náklady na dopravu premietnu do ceny výrobkov, ktoré kamiónová doprava prepravuje,“ tvrdí riaditeľ českej a slovenskej pobočky DKV Euro Service Ondřej Pavlík.
Ekologická daň zaúraduje
Od októbra výrazne zdražie aj preprava francúzskeho a španielskeho tovaru pre tzv. ekologickú daň na francúzskych štátnych a okresných cestách.
Dopravca sa tak pri ceste Francúzskom nemôže vyhnúť spoplatneniu, keďže k 9 tis. kilometrom diaľnic pribudne ďalších 15 tis. kilometrov ciest. „Podľa môjho názoru to Francúzskom neskončí, ale postupne sa táto daň rozšíri aj do ďalších krajín,“ dodal Pavlík.
DKV Euro Service GmbH + Co. KG je jednou z vedúcich servisných spoločností v logistike a cestnej preprave. Dopravcom poskytuje od roku 1934 služby zamerané na optimalizáciu nákladov a efektívne riadenie vozových parkov na európskych cestách.
Medzi ne patria napríklad bezhotovostné platby za produkty a služby u 54 tisíc obchodníkov, ako aj jednorazová úhrada mýta alebo vrátenie dane z pridanej hodnoty a spotrebnej dane.
Obrat skupiny DKV v Európe v roku 2012 dosiahol 5,34 mld. eur. Spoločnosť je zastúpená v 42 krajinách a zamestnáva vyše 680 pracovníkov po celej Európe. V uplynulom roku bolo v obehu 1,9 mil. servisných kariet DKV u 98 tis. zákazníkov.