BRATISLAVA 26. decembra (WebNoviny.sk) – Cieľom Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) v roku 2018 je dosiahnuť vyrovnané hospodárenie s celkovými výnosmi a nákladmi v objeme 492,09 mil. eur.
Vznik novej vnútornej organizačnej jednotky
Očakávané výnosy z úhrad dopravcov za prístup k železničnej infraštruktúre sú vo výške 77,77 mil. eur pri poskytnutí kompenzácie finančných dopadov pre nákladných dopravcov za 26,5 mil. eur. Ako štátny správca železničnej infraštruktúry informoval agentúru SITA, od druhého polroku 2018 detailne sleduje vývoj nákladov a výnosov a prijíma optimalizačné opatrenia so zámerom dosiahnuť vyrovnané hospodárenie.
Štátne železnice sa nedohodli s odborármi na návrhu novej kolektívnej zmluvy
„ŽSR v roku 2018 pokračovali v zefektívňovaní činností a odstraňovaní duplicitných činností v oblasti administratívy implementáciou pripravených organizačných zmien,“ uviedol generálny riaditeľ ŽSR Juraj Tkáč.
Išlo o vznik novej vnútornej organizačnej jednotky Správa majetku Bratislava od 1. januára 2018, čiastočnú zmenu organizačného usporiadania Generálneho riaditeľstva ŽSR v Bratislave prerozdelením a kumulovaním činností v rámci rušenia niektorých odborov a prípravu nových organizačných zmien – zrušenie Závodu služieb železníc k 31. decembru tohto roka.
Uzatvorenie kontraktu s Jaguar Land Rover
„Je potrebné spomenúť uzatvorenie dlhodobého kontraktu so spoločnosťou Jaguar Land Rover Slovakia, s. r. o., na služby poskytované v Termináli intermodálnej prepravy v Lužiankach a ukončenie výberu prevádzkovateľa Terminálu intermodálnej prepravy Žilina. Oba projekty zvýšia prepravné výkony na sieti ŽSR a prispejú k napĺňaniu cieľov Bielej knihy – presun nákladnej dopravy z ciest na železnicu,“ priblížil Tkáč.
Štátne železnice reagujú na kritiku OĽaNO a hovoria o nutných investíciách do južnej trate
ŽSR mali k 30. novembru 13 707 zamestnancov, z toho v prevádzke 12 531 (91,4 %). Priemerná mzda za uvedené obdobie tohto roka dosiahla 1 045 eur. Odborové organizácie v rámci vyjednávania o návrhu kolektívnej zmluvy na roky 2019 a 2020 žiadali zvýšenie tarifných miezd všetkým zamestnancom o sto eur. Tento návrh vedenie ŽSR nemôže akceptovať vzhľadom na ekonomické možnosti.
Finančné zastabilizovanie spoločnosti je prioritou
Podnikateľský plán ŽSR na rok 2019 je založený na vyrovnanom hospodárení. „Jednou z hlavných priorít ŽSR pre nasledujúce roky je finančné zastabilizovanie spoločnosti. Cestou k dosiahnutiu tohto cieľa je zmena financovania ŽSR (bez dodatočného tlaku na rozpočet verejnej správy) a zvýšenie efektívnosti práce,“ poznamenal Tkáč.
„V oblasti investícií plánujú ŽSR vypracovať návrh stratégie na investície v dlhodobom horizonte a implementovať investičný controlling a reporting do informačných systémov,“ dodal generálny riaditeľ ŽSR.
Železnice Slovenskej republiky vznikli 1. januára 1993 a v Obchodnom registri SR sú zapísané od 31. decembra 1993 ako nástupca štátneho podniku. Na základe transformácie a reštrukturalizácie sa od 1. januára 2002 od ŽSR oddelila osobná a nákladná doprava. Spoločnosť má základné imanie 800,17 mil. eur, prevádzkuje 3 580 kilometrov tratí, ako aj stanice a zastávky.