Zrútil sa most na rieke Hornád, zrejme povolili oceľové laná

Pád mosta, Kysak
Časť uzavretého mosta medzi Kysakom a Veľkou Lodinou sa v piatok vo večerných hodinách zrútila do Hornádu. 31. októbra, 2020 Foto: www.facebook.com
  • aktualizované 31. októbra 2020, 13:08

Časť uzavretého mosta medzi Kysakom a Veľkou Lodinou sa v piatok vo večerných hodinách zrútila do Hornádu. Na sociálnej sieti o tom informoval predseda Košického samosprávneho kraja Rastislav Trnka.

„Žiaľ, most z Kysaku do Veľkej Lodiny to nevydržal a včera okolo 21:00 sa jeho veľká časť zrútila do Hornádu. Po mimoriadnej kontrole sme ho pred tromi mesiacmi z dôvodu havarijného stavu uzavreli pre vozidlá aj peších. Dnes sa ukázalo, že to bolo dôležité rozhodnutie. Neskutočne mi odľahlo, že v čase nešťastia na moste ani pod mostom nikto nebol,“ uviedol Trnka.

Most cez rieku Hornád má viac ako 50 rokov. Vplyvom pribúdajúcich rokov aj zvyšujúceho sa dopravného zaťaženia bol zaradený do kategórie 7 – havarijný stav.

Zrejme povolili oceľové laná

Dôvodom zrútenia časti mosta bolo pravdepodobne povolenie oceľových lán, ktoré držali konštrukciu mosta. Informovala o tom hovorkyňa predsedu Košického samosprávneho kraja (KSK) Anna Terezková.

„V druhom poli mosta sa nachádzali deformácie a priečne praskliny, čo pravdepodobne spôsobilo, že poškodené oceľové laná, ktoré držali konštrukciu, povolili. Dôvodom pádu časti mosta teda neboli nedávne povodne a zvýšená hladina rieky Hornád,“ uviedol po obhliadke miesta predseda KSK Rastislav Trnka.

V prípade, ak sa vám nezobrazil zdieľaný obsah nad týmto textom kliknite sem

Odstraňovanie sutín môže trvať pár dní

Košický samosprávny kraj zabezpečí odstránenie poškodenej konštrukcie mosta tak, aby netvorila prekážku v toku rieky. Keďže ide o sutiny, ktoré vážia viac ako 200 ton, ich odstraňovanie môže trvať aj niekoľko dní. Župa zároveň pracuje na osadení dočasného mostného provizória.

„S odstraňovaním sutín z Hornádu musíme začať okamžite. Do 10. novembra by sme mali podpísať zmluvu so zhotoviteľom, ktorý pripraví projektovú dokumentáciu, zbúra zvyšné nosníky a zrekonštruuje aj samotný most. Po zbúraní mosta do 30 dní od podpisu zmluvu osadíme dočasné mostné provizórium, ktoré by nám mala dodať Správa štátnych hmotných rezerv SR. Vďaka nemu bude opäť možný prejazd z Kysaku do Veľkej Lodiny mimo obchádzkových trás,“ dodal Trnka.

Obyvatelia musia využiť obchádzkovú trasu

Do osadenia dočasného mostného provizória budú obyvatelia naďalej využívať dlhodobú obchádzkovú trasu z Kysaku do Veľkej Lodiny cez osadu Sopotnica, ktorú vybudoval kraj po uzatvorení mosta.

Náklady na rekonštrukciu mosta, vrátane projektovej dokumentácie, bude hradiť KSK zo svojho rozpočtu, stáť by mali približne 1,5 milióna eur.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Anna TerezkováRastislav Trnka
Firmy a inštitúcie KSK Košický samosprávny kraj (VÚC)Správa štátnych hmotných rezerv