BRATISLAVA 6. októbra (WEBNOVINY) – Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) plánujú začať s výstavbou dvoch nových tratí integrovanej koľajovej dopravy v Košiciach na úsekoch Terminál Sever – sídlisko Ťahanovce a Terminál Sever – Námestie Maratónu mieru v roku 2015.
Dokončené by mali byť o dva, resp. tri roky neskôr. Predpokladané náklady stavebných prác podľa štátnej expertízy dosahujú spolu 120,604 mil. eur vrátane dane z pridanej hodnoty (DPH).
„Tieto projekty sú v projektovej príprave. Obidva prešli štátnou expertízou na stupni dokumentácie stavebného zámeru. Teraz sa spracováva dokumentácia pre územné rozhodnutie,“ informoval agentúru SITA Ľubomír Mitas z odboru komunikácie ŽSR.
Výstavba nových tratí integrovanej koľajovej dopravy v Košiciach umožní prevádzku súčasných električkových súprav, ako aj vozidiel TRAM-TRAIN pre rozchod 1 435 milimetrov s oboma napäťovými hladinami 600 (750) voltov a 3 000 voltov. „Novobudovaný koľajový systém bude výhľadovo napojený na železničnú sieť ŽSR, a to do železničnej stanice Košice v blízkosti výpravnej budovy a v mieste Terminálu Sever,“ dodal Mitas.
Predpokladané stavebné náklady na trať Terminál Sever – sídlisko Ťahanovce v dĺžke 3 kilometre dosahujú 48,329 mil. eur vrátane DPH. Stavba tejto trate by mala byť dokončená v roku 2017. Projektová dokumentácia bude stáť zhruba 1,082 mil. eur a výkup pozemkov 915 tis. eur. Na tejto stavbe budú potrebné aj úpravy pozemných komunikácií s mostnou estakádou križujúcou ulicu Magnezitárska a inžinierskych sietí. Súčasťou stavby sú novo navrhované zastávky Hlinkova, Metro, Obchodné centrum, Aténska a Madridská (u obratiska).
Trať na úseku Terminál Sever – Námestie Maratónu mieru v dĺžke 2,8 kilometra a s odhadovanou cenou stavebných prác 72,275 mil. eur by mala byť postavená v roku 2018. Náklady na projektovú dokumentáciu sú okolo 991 tis. eur a na výkup pozemkov 676 tis. eur vrátane DPH. „Súčasťou stavby sú novo navrhované zastávky Masarykova, Terminál Sever a Magnezitárska,“ informoval Mitas. Zastávka Terminál Sever zaistí prechod cestujúcich zo železnice na trať integrovanej koľajovej dopravy.