ZSSK aj Cargo uzavreli kolektívne zmluvy na tento rok

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Železnice
Foto: SITA/Nina Bednáriková

BRATISLAVA 30. marca (WEBNOVINY) – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), a.s. aj Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. po ukončení vyjednávania podpísali v stredu na ministerstve dopravy so zástupcami odborových centrál kolektívne zmluvy na rok 2011. V oboch štátnych prepravných firmách bude v tomto roku platiť rozsah sociálnych záväzkov zamestnávateľov z minulého roka, čiže bez rastu miezd pracovníkov. Odborári mali proti tomu spočiatku výhrady, napokon však súhlasili s argumentmi vedenia železničných spoločností, že nepriaznivá finančná situácia im neumožňuje v tomto roku zvyšovanie výplat.

„Presvedčil nás aj čas, pretože platnosť doterajšej kolektívnej zmluvy končí 31. marca. Keby nebola podpísaná kolektívna zmluva, benefity, ktoré sú už roky vypracované, by nebolo možné aplikovať podľa zákona. Jedna vec je čas a druhá vec je vlastne ústretovosť, že musíme sa dohodnúť, lebo musíme ďalej pracovať na revitalizácii v našej firme,“ odpovedal generálny riaditeľ ZSSK Pavel Kravec na brífingu na otázku, čím presvedčili odborárov, že sa vzdali požiadavky na zvýšenie platov. „U nás to bolo pomerne jednoduché. Nemohol som sľubovať nič, na čo nemám peniaze,“ povedal generálny riaditeľ Carga Pavol Ďuriník. Prehováranie odborárov o nemožnosti rastu miezd podľa neho trvalo v Cargu dlhšie, ale pochopili to.

Predseda Odborového združenia železničiarov František Petroci vyhlásil, že súčasťou rokovaní o uzavretí kolektívnych zmlúv sú aj dohody o rokovaniach v budúcnosti. „Dnes netreba hovoriť o víťazoch a porazených. Prispeli sme spoločne ku konsolidácii v celom sektore a naštartovali sme cestu ďalšej spolupráce. Verím, že v budúcich obdobiach už nebudeme prijímať také nástroje, ktoré by znamenali utlmovanie miezd. Jednoducho, nie je to možné,“ uviedol Petroci na otázku, dokedy budú odborári trpezliví so zastavením rastu výplat na železniciach.

Odbory podľa neho očakávajú od zamestnávateľov a ministerstva dopravy poskytovanie ďalších benefitov pre zamestnancov. Kolektívne zmluvy sa podľa neho netýkajú len miezd, ale aj ďalších sociálnych otázok, a preto boli podpísané, keďže ide o takmer 32 tis. zamestnancov v troch železničných spoločnostiach. Protestné akcie a prípadné štrajky sú súčasťou nástrojov sociálnej politiky, šéf najväčšej odborovej organizácie na železniciach však dúfa v dosiahnutie dohody aj v iných otázkach, súvisiacich s programom revitalizácie železníc.

Figeľ: Zachráni sa 27 tis. z 32 tis. zamestnancov

Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ (KDH) povedal, že v rámci revitalizácie po zoštíhlení železničných firiem bude zachránených 27 tis. z 32 tis. zamestnancov alebo sa ich situácia ešte viac zhorší. „Dá sa nastavovať doprava v sektore železníc, ale aj celkovo tak, aby sa vyťažovala práve železničná časť,“ uviedol minister s tým, že je zároveň potrebná jej modernizácia. „Ozdravenie je nevyhnutnosť, hovorím to s politickou, ekonomickou a finančnou vážnosťou. Robia to aj iné krajiny, sme v konkurenčnom prostredí, a o to viac sa musíme časovo aj obsahovo usilovať, aby sme postavili tieto firmy na nohy,“ dodal Figeľ. Ministerstvo podľa neho pripraví návrh zákona o verejnej doprave, ktorý by mal zlepšiť situáciu v tejto oblasti.

Dosiahnutie vyrovnaného hospodárenia najmä v Cargu, tvrdí minister, umožní nájdenie strategického investora pre nákladného dopravcu. Rezort dopravy to chce stihnúť do júna 2012, dokedy by mal strategický partner získať v Cargu najmenej 66 % akcií. „Začali sme definovať základné východiská, ciele, podmienky a harmonogram pre proces rozhodnutí, ktoré potrebujeme v oblasti nákladnej železničnej dopravy a leteckej dopravy. V jednom prípade ide o Cargo, v druhom o bratislavské letisko,“ dodal Figeľ. „Bez poznania faktov bolo by nekorektné reagovať,“ odvetil Petroci na otázku, či odbory podporujú predaj väčšinového podielu štátu v Cargu.

ZSSK a odbory sa dohodli na podpise kolektívnej zmluvy 23. marca. Kľúčom k dosiahnutiu dohody bola podmienka zástupcov zamestnancov, že v polovici roka bude kolektívna zmluva otvorená a obe strany budú pokračovať v rokovaniach o mzdách. Odborové centrály žiadali zvýšenie miezd, s čím však vedenie firmy nesúhlasilo pre nedostatok peňazí. Neskoršie schválenie revitalizačného programu pre železnice, ktorý vláda odobrila až 16. marca, spôsobí osobnému prepravcovi v tomto roku stratu okolo 10 mil. eur.

V nákladnom prepravcovi Cargo sa podarilo kolektívne vyjednávanie ukončiť až 29. marca. Dosiahnutie dohody s odborármi o nulovom raste miezd označila spoločnosť za významný kompromis, pretože požiadavky na zvýšenie platov by mohlo ohroziť samotnú existenciu Carga. V novej kolektívnej zmluve sú zachované podmienky odstupného a odchodného pre zamestnancov v závislosti od počtu odpracovaných rokov až do výšky piatich mesačných platov.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), ako správca infraštruktúry, predĺžili platnosť vlaňajšej kolektívnej zmluvy s odbormi na tento rok 17. marca. Aj zamestnanci ŽSR sa musia zaobísť, už tretí rok za sebou, bez vyšších miezd.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján Figeľ
Firmy a inštitúcie Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s.ZSSK Železničná spoločnosť Slovensko