Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) z dôvodu veľkého poklesu mobility obyvateľstva, ktorý súvisí s opatreniami na zamedzenie šírenia vírusu COVID-19, musí pristúpiť k dočasným obmedzeniam vo vnútroštátnej doprave.
Vlaky InterCity si cestujúci obľúbili a ukazujú, že železničná doprava má na Slovensku – tam, kde sú dobré trate – aj komerčný potenciál. My sa však potrebujeme správať ako dobrý hospodár a v časoch minimálneho presunu cestujúcich pozastavujeme do odvolania prevádzku zostávajúcich IC vlakov. Zmeny budú nasledovné:
Od 3. 11. 2020 sa ruší prevádzka vlakov:
IC 44 (Košice 07:11 – Bratislava-Nové Mesto 12:08),IC 45 (Bratislava-Nové Mesto 15:52 – Košice 20:42),
- IC 523 (Bratislava hl. st. 11:59 – Košice 16:48),
- IC 524 (Košice 17:12 – Bratislava hl. st. 22:00).
Vlaky InterCity predstavujú najrýchlejšie a najpohodlnejšie vlakové spojenie na prekonanie 445 km dlhej trasy medzi hlavným mestom a metropolou východu. Jazdný čas 4 h 36 min je porovnateľný s cestou osobným autom, no vo vlaku môže cestujúci stráviť tento čas produktívne alebo oddychom. Kvalita, rýchlosť a spoľahlivosť je základnou charakteristickou črtou týchto vlakov.
Sú prevádzkované v tzv. komerčnom režime a tešia sa veľkej obľube, čo dokazujú čísla – v roku 2019 prvýkrát v histórii dosiahli riadny (nielen prevádzkový) kladný hospodársky výsledok, t. j. zisk. Ten za rok 2019 predstavuje 206-tis. eur. Prevádzkový zisk vlakov InterCity za rok 2019 bol 3 200-tis. eur.
Prvýkrát boli uvedené do prevádzky v roku 1993. Vznikom ZSSK v roku 2005 ich prevádzka naďalej pokračovala až do januára 2016. Národný dopravca opätovne sprevádzkoval svoju vlajkovú loď po kratšej odmlke v decembri 2016. Odvtedy tento komerčný produkt s minimálnymi a hlavne pozitívnymi obmenami premáva dodnes.
Cestujúci majú, samozrejme, naďalej možnosť využívať rýchliky 6xx, ktoré chodia v pravidelných dvojhodinových intervaloch, prípadne rýchliky 8xx tzv. južnou trasou. Národný dopravca bude naďalej sledovať vývoj situácie a je pripravený pružne reagovať na akékoľvek zmeny.
Výsledky vlakov InterCity 2016 – 2020
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 1-9 2020 | |
Počet prepravených cestujúcich | 24 709 | 705 684 | 791 695 | 817 958 | 214 135 |
Počet vlakov s príchodom do cieľ. stanice načas | – | 2 548 | 2 463 | 2 497 | – |
Priemerné meškanie v cieľovej stanici (v min) | – | 2 | 4 | 3,34 | – |
Optimalizácia dopravy do Českej republiky
Od 4. 11. 2020 budú vlaky Ex 141 Žilina – Praha hl. n. a Ex 142 Praha hl. n. – Žilina vedené len na vnútroštátnom úseku Žilina – Čadca a späť.
V preprave medzi Českom a Slovenskom sú naďalej v prevádzke vlaky nasledovne:
PPS Kúty – Břeclav
Všetky EC vlaky relácie Budapešť – Praha a Bratislava – Praha (obmedzené len vlaky railjet 284/285, vlak EC 270 premáva len po Brno hl.n., obmedzené sú lôžkové a ležadlové vozne na vlakoch EN 476/477);
PPS Horní Lideč
- vlaky Ex 220/221 Žilina – Praha premávajú bez obmedzenia;
- vlaky 122, 123, 126, 127 sú vedené v úseku Púchov – Olomouc;
- vlaky Ex 120, 121, 128, 129, 124, 125 nie sú vedené;
PPS Čadca
- vlaky Ex 140, 143 Žilina – Praha a späť sú vedené bez obmedzenia;
- vlaky R 342, 343, 344, 345, 346, 347 sú vedené bez obmedzenia;
- vlaky SC 240/241, Košice – Praha a späť sú vedené bez obmedzenia.
Obmedzenia sa týkajú vlakov:
- vlaky Ex 144, 145, 141, 142 sú vedené len na úseku Žilina – Čadca a späť;
- vlaky R 340/341 sú vedené len z/do Čadce;
- vlaky SC 242/243 nepremávajú ;
- vlaky EN 442/443 sú vedené na úseku Humenné – Žilina a späť.
Cestovné doklady na zrušené vlakové spoje budú nahradené cestujúcim v plnej hodnote bez sankcie za vrátenie.
Všetky aktuálne informácie o doprave nájdete tu –> https://www.zssk.sk/koronavirus/.
Porovnanie vývoja ZSSK za obdobie 1-9/2018, 1-9/2019 a 1-9/2020
1-9/2018 | 1-9/2019 | 1-9/2020 | 1-9-2019/1-9-2020 Nárast/ Pokles (%) | |
Celkový počet prepravených cestujúcich | 55 141 474 | 58 056 727 | 37 809 548 | -34,87 % |
Platiaci cestujúci | 34 975 191 | 36 085 023 | 24 769 502 | -31,36 % |
Cestujúci s nárokom na bezplatnú prepravu | 20 166 283 | 21 971 704 | 13 040 046 | -40,65 % |
Imobilní cestujúci, ktorí využili asistenciu* | 2 535 | 2 843 | 1 422 | -50 % |
Cestujúci vlakmi IC | 591 680 | 613 797 | 214 135 | -65,11 % |
Bicykle | 143 709 | 159 424 | 137 387 | -13,82% |
Vozidlá (autá, motorky,…) | 16 268 | 16 220 | 6 577 | -59,45 % |
Kuriérske zásielky | 1 006 | 851 | 438 | -48,53 % |
Psy | 43 825 | 44 831 | 33 809 | -24,59 % |
Vlakokilometre v mil. (ZoDSVZ) | 24,148 | 24,846 | 23,595 | -5 % |
Vlakokilometre v mil. (IC vlaky) | 0,973 | 0,987 | 0,436 | -56 % |
Osobokilometre (ZoDSVZ) | 2 677 906 148 | 2 819 580 765 | 1 702 430 190 | -39,62 % |
Osobokilometre (IC vlaky) | 179 864 851 | 186 345 604 | 66 483 397 | -64,32 % |
Informačný servis