BRATISLAVA 19. júla (WEBNOVINY) – Od budúceho roka bude v ponuke motorizácii pre Audi A6 figurovať aj verzia s hybridným pohonom. Od ostatných verzií ju budú odlišovať iba decentné nápisy „Hybrid“ na veku predných blatníkoch, prahoch dverí a veku batožinového priestoru. Pre hybridné Audi A6 je pripravená aj špeciálna strieborná metalíza „Arktissilber mettalic“ a unikátne 10-lúčové disky kolies s priemerom buď 17, alebo 18 palcov.
Čo ale táto hybridná limuzína ukrýva pod kapotou? Časť kinetickej energie udeľuje hybridnej „A-šestke“ známy benzínový štvorvalec 2.0 TFSI s výkonom 155 kW (211 k) a krútiacim momentom 350 Nm. Ten však spolupracuje s elektromotorom, ktorý produkuje 40 kW (54 k), 210 Nm. Celkový výkon pohonnej sústavy je tak 180 kW (245 k) a 480 Nm. Vďaka týmto pôsobivým parametrom zrýchľuje 1 770 kg ťažká limuzína na stovku za 7,3 sekundy. Na 100 kilometrov pritom spotrebuje iba 6,4 litra benzínu.
Ako prevodové ústrojenstvo slúži výrazne modifikovaná 8-stupňová automatická prevodovka Tiptronic. Prevodovka nemá bežný hydrodynamický menič krútiaceho momentu, ale na jeho mieste je umiestnený prstencový elektromotor skombinovaný s lamelovou spojkou v olejovom kúpeli, ktorá spája, resp. oddeľuje elektromotor a spaľovací motor. Spojka ovládaná inteligentnou riadiacou jednotkou reaguje v každej situácii veľmi presne, jemne a rýchlo. Poháňané sú kolesá prednej nápravy.
Akumulátorová batéria
Ako zdroj energie pre elektromotor v Audi A6 Hybrid slúži lítiovo-iónová akumulátorová batéria s hmotnosťou iba 36,7 kg. Kompaktná batéria, zaberajúca objem iba 26 litrov, je uložená v chránenej zóne pod podlahou batožinového priestoru. Jeho objem napriek tomu dosahuje ešte 375 litrov. Sklopením delených operadiel zadných sedadiel sa dá objem batožinového priestoru zväčšiť na 850 litrov.
Lítiovo-iónová akumulátorová batéria sa podľa potreby chladí vzduchom dvoma spôsobmi. Pri nízkej tepelnej záťaži odoberá prostredníctvom ventilátora temperovaný vzduch z vnútorného priestoru kabíny. Keď teplota vystúpi nad určitú hodnotu, aktivuje sa vlastný chladiaci okruh, pripojený na automatickú klimatizáciu Audi A6 hybrid a vybavený samostatným výparníkom. Elektromotor je napojený na kvapalinovú chladiacu sústavu spaľovacieho motora.
Prevádzkové režimy
Vodič môže sám rozhodnúť, v akom režime má Audi A6 hybrid quattro jazdiť – tlačidlom na stredovej konzole a voliacou pákou automatickej prevodovky môže prepínať tri prevádzkové režimy pohonu. Režim EV dáva prioritu elektrickému pohonu, program D ovláda obidva motory pre dosiahnutie vysokej účinnosti. Režim S a poloha manuálneho radenia prevodovky Tiptronic sú zamerané na športovú jazdu.
V pokoji sú obidva systémy pohonu deaktivované. Pri tomto režime štart-stop zostáva automatická klimatizácia vozidla v činnosti – kompresor má elektrický pohon. Keď vodič uvoľní brzdový pedál, Audi A6 hybrid sa rozbehne. Vozidlo môže do rýchlosti 100 km/h jazdiť s elektrickým pohonom, teda takmer nehlučne a bez lokálnych emisií. Pri konštantnej rýchlosti jazdy 60 km/h dosahuje dojazd 3 kilometre.
Keď vodič energicky stlačí pedál akcelerátora, elektromotor beží spolu so spaľovacím motorom ako tzv. booster – pri úplne zošliapnutom pedále akcelerátora v režime S je krátkodobo k dispozícii kompletný systémový výkon.
Keď vodič počas jazdy uvoľní pedál akcelerátora, elektromotor opäť funguje ako generátor. Motor TFSI je pri tom vo väčšine jazdných situácií odpojený od pohonu a preto nevytvára nijaké brzdné straty. Elektrická energia, ktorú elektromotor vyrába rekuperáciou kinetickej energie vozidla pri spomaľovaní a brzdení, dobíja lítiovo-iónovú akumulátorovú batériu.
Keď vodič len zľahka brzdí, celé spomalenie zabezpečuje iba elektromotor. Pri intenzívnom brzdení sa paralelne aktivuje aj hydraulická brzdová sústava. Posilňovač bŕzd je vybavený prídavným elektrickým vákuovým čerpadlom, vytvárajúcim podtlak v čase keď spaľovací motor nebeží. Komplexná regulačná stratégia prispôsobuje brzdenie podmienkam jazdy s elektrickým pohonom a rekuperácie. Posilňovač riadenia je rovnako ako v ostatných verziách modelového radu A6 elektromechanický.