Prvá jazda: Elektromobily Audi

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Audi R8 e tron
Foto: Martin Kamenický
BRATISLAVA 11. novembra (WEBNOVINY) – Počas semináru Audi TechDay sa automobilka z Ingolstadtu rozhodla predstaviť svoje plány v oblasti elektromobilov. A nezostalo len pri teoretických prednáškach, dostali sme totiž exkluzívnu príležitosť nazrieť pod kapotu a v praxi si aj vyskúšať autá, ktoré sa ešte len chystajú na trh. A tak sme sa mohli posadiť do hybridnej Q5-ky v deň jej svetovej premiéry, na testovacej dráhe sme odšoférovali Audi A1 e-tron, čo je elektrické auto s range extenderom, ktoré príde na trh zrejme v roku 2012 a dokonca sme sa
Audi R8 e tron
Foto: Martin Kamenický

mohli posadiť aj za volant prototypu R8 e-tron, jedného z prvých elektrických superšportov.

Hybridné Audi Q5 – prvé dojmy

Ale pekne po poriadku. O hybridnom modeli Q5 sme viac písali
A1 e tron
Prístrojový panel vyzerá značne futuristicky. Foto: Martin Kamenický

Foto: Martin Kamenický

full hybridmi považovaná za akéhosi arbitra elegantiarum. Isteže nám to nedalo a chceli sme to v praxi aj vyskúšať, dostali sme sa na hranicu 80 km/h, čo je aj tak vynikajúci údaj. Na náš spýtavý pohľad prišla od vedľa sediaceho technika lakonická odpoveď – je to predsériový kus, ešte máme čo vylepšovať. Týka sa to aj spolupráce s 8-stupňovým tiptronicom, čo bolo cítiť pri rozbiehaní z kľudu, ktoré ešte nebolo úplne plynulé.

V každom prípade sme ale z toho auta mali pocit, že z neho bude v budúcom roku zmysluplný a prakticky využiteľný hybrid. Keďže je schopný vyvinúť s elektromotorom pomerne vysokú rýchlosť, nebude hroziť, že v prípade voľby čisto elektrického pohonu sa po prekročení štyridsiatky, respektíve päťdesiatky automaticky zapne aj spaľovací motor tak, ako je to pri Priuse. Navyše auto má kumulatívny výkon naozaj impozantný – 245 koní, pričom jeho priemerná spotreba by mala byť v kombinácii s motorom 2,0 TFSI pod sedemlitrovou hranicou. Li-ion batérie, ktoré slúžia elektromotoru ako zdroj energie vážia len 38 kg – tento údaj uvádzame len preto, aby vynikol iný – elektrické batérie za sedadlami R8 e-tron vážia pol tony!

Audi R8 e tron
Koncept, ktorý bolo možné vidieť na autosalónoch. Foto: Martin Kamenický

Foto: Martin Kamenický

Audi R8 e tron
Koncept, ktorý bolo možné vidieť na autosalónoch. Foto: Martin Kamenický

Foto: Martin Kamenický

Audi R8 e tron
Prototyp, na ktorom sme mali možnosť jazdiť. Foto: Martin Kamenický

Foto: Martin Kamenický

Audi R8 e tron
Má štyri samostatné elektromotory, umiestnené pri kolesách. Foto: Martin Kamenický

Foto: Martin Kamenický

Audi R8 e tron
Na stovku nepotrebuje ani 5 sekúnd. Foto: Martin Kamenický

Foto: Martin Kamenický

Elektrický extrém – R8 e-tron

Po posadení do jeho úzkych športových sedadiel Recaro sa jednoducho neubránite pocitu, akoby ste šoférovali malú elektráreň. Elektromotor má jednu úžasnú výhodu – maximálny krútiaci moment máte k dispozícii okamžite a na tomto aute to bolo fakt cítiť. Presnejšie by sme mali použiť množné číslo – R8 e-tron má štyri samostatné elektromotory, ktoré však nie sú umiestnené priamo v kolesách, ako u väčšiny podobných áut, ale sú mierne posunuté do vnútra – predovšetkým kvôli lepšiemu rozloženiu hmotnosti. Spolu majú výkon 230 kW, čo je 313 koní.

Takže R8 e-tron si označenie elektrický superšport naozaj zaslúži, navyše tomu zodpovedá aj jeho zrýchlenie. Na stovku vystrelí z nuly za 4,8 sekundy, čo je údaj, akým sa môžu pochváliť len naozaj ostré autá.

Maximálna rýchlosť je pragmaticky obmedzená na 200 km/h a jeho tvorcovia niekoľkokrát zdôraznili, že je to model určený na zábavu a nie na dlhé a rýchle diaľničné jazdy. Je to samozrejme dané spotrebou energie, ktorá so zvyšujúcou sa rýchlosťou výrazne stúpa.

Keďže sa poltonový set batérií (presnejšie – váži 550 kg) konštruktéri snažili umiestniť čo najnižšie a čo najviac do stredu auta, podarilo sa im dosiahnuť vynikajúce rozloženie hmotnosti medzi prednou a zadnou nápravou v
A1 e tron
Foto: Martin Kamenický

pomere 42:58. Mimochodom – je rovnaké, aké ma v súčasnosti aj sériový model R8 s 5,2 litrovým motorom FSI pod kapotou. Takže auto má výborné jazdné vlastnosti, nehovoriac už o tom, že vďaka štyrom motorom možno oveľa presnejšie regulovať každé koleso zvlášť a tak výraznejšie ovplyvňovať sily pôsobiace naň nielen pri pozdĺžnom, ale predovšetkým pri priečnom zrýchlení. V praxi to znamená oveľa vyššiu stabilitu pri prejazde zákrutami.

Batérie dokážu uskladniť 53 KWh energie, čo by malo autu zabezpečiť priemerný dojazd blížiaci sa k hranici 250 km. Keď sa vám pri tom batériu podarí úplne vybiť, musíte rátať s tým, že dobitie do maxima z domácej siete môže trvať až 8 hodín. Keďže sú v ňom superťažké batérie, konštruktéri sa museli snažiť zvyšok auta odľahčiť čo najviac a naozaj sa im to podarilo, pri dĺžke 4,43 metra a výške 1,25 metra váži 1600 kg, teda len o niečo viac, ako priemerný kabriolet so spaľovacím motorom.

Model Q5 hybrid je už temer súčasnosť, veď predstavený bude už začiatkom budúceho roku, R8 e-tron je zatiaľ ešte len prototyp, stále tak trochu sci-fi, oficálne by sa mal predstaviť už koncom roku 2012, no jeho tvorcovia nám povedali, že zrejme bude uvedený na trh až o niečo neskôr – možno až v roku 2014.

Blízka budúcnosť: A1 e-tron

Pozrime sa teraz na niečo, čo leží medzi nimi – model A1 e-tron. Podľa nás je najzaujímavejšie z celej trojice, pretože je čistým elektromobilom, ktorému už len málo chýba do sériovej podoby. Pod „čistým“ myslíme to, že jazdí výlučne na elektrinu, ktorú mu dodáva jeho batéria. Ak je to nutné, energiu jej pomáha vyrobiť range extender, ktorý možno prirovnať k záložnému zdroju, aktivizujúcemu sa len v prípadne núdze, keď hrozí, že batérie sa vybijú ešte pred plánovaným dojazdom. Keďže neslúži priamo na pohon auta, ale vyrába len elektrickú energiu, nemá vysokú spotrebu. Ak si budete chcieť A1 e-tron dotankovať doplna, vašu peňaženku to príliš nezaťaží. Kapacita nádrže je totiž len 12 litrov. Pre zaujímavosť, priemerná spotreba fosílneho paliva na 100 kilometrov sa tým pádom zastavila na veľmi zaujímavom údaji – 1,9 litra.

Audi R8 e tron
Foto: Martin Kamenický

Čisto na batérie, teda bez použitia range extenderu by auto malo zvládnuť v bežnej premávke približne 50 km, s range extenderom o 200 km viac. Elektrický motor má výkon 45 kW, teda 61 koní, ak potrebujete pri predbiehaní z neho vydolovať maximum, krátkodobo vám môže pomôcť dokonca 102 koníkov. Maximálka tohto malého e-tronu je 130km/h a na stovku zrýchli za vynikajúcich 10,2 sekundy. Pochvalu si zaslúži aj umiestnenie všetkých elektrických komponentov vrátane batérií, pri ktorom vôbec nebola dotknutá kapacita kufra. A ešte jeden zaujímavý údaj – batéria by sa mala dať dobiť doplna už za tri hodiny (pri 380 V dokonca za menej ako 90 minút), čo opäť výrazne zvyšuje praktickú využiteľnosť tohto auta.

Navyše sa predstavilo aj s niekoľkými zaujímavými vymoženosťami – napríklad futuristicky vyzerajúcou prístrojovou kaplnkou, v ktorej už nenájdete ani jeden analógový ukazovateľ a tvorí ju len jeden veľký LCD displej. Má LED podsvietenie v interiéri, 6,5 palcový centrálny dotykový displej, pevný disk s kapacitou 20 GB a dá sa z neho pripojiť aj na internet.

Audi Q5 hybrid quattro
Na trh by malo prísť v priebehu budúceho roku. Foto: Martin Kamenický

Foto: Martin Kamenický

A1 e tron
Origálny spôsob dobíjania - pomocou diaľkového ovládača odklopíte logo na maske chladiča a objaví sa konektor. Foto: Martin Kamenický

Foto: Martin Kamenický

A1 e tron
Dojazd auta je okolo 250 km. Foto: Martin Kamenický

Foto: Martin Kamenický

A1 e tron
Je to čistý elektromobil, využívajúci range extender. Foto: Martin Kamenický

Foto: Martin Kamenický

Audi Q5 hybrid quattro
Dizajnové zmeny zvonku sú nepatrné, no viditeľné. Foto: Martin Kamenický

Foto: Martin Kamenický

Spolu s ním nám bola predstavená zaujímavá aplikácia pre iPhone, prostredníctvom ktorej môže majiteľ svoj elektromobil detailne kontrolovať. Napríklad si na diaľku môže zapnúť klímu alebo kúrenie, dokonca aj vyhrievanie sedadiel, auto otvoriť alebo uzamknúť a predovšetkým si môže detailne naplánovať trasu, pretože jeho navigácia je upravená tak, že pozná hustotu premávky, vie, kde sú dobíjacie stanice, zohľadňuje aj vyššie namáhanie sa motora pri prevýšeniach, takže dojazd sa dá naplánovať s presnosťu priam na kilometre. Auto by sa do predaja malo dostať niekedy v priebehu roku 2012.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať