BRATISLAVA 26. septembra (WEBNOVINY) – Mazda MX-5 je tu už vyše dvadsať rokov. Prvá generácia tohto štýlového roadsteru uzrela svetlo sveta už v roku 1989. Veľmi rýchlo sa stala vyhľadávaným autom vďaka geniálnym jazdným vlastnostiam, ale aj vďaka štýlu, s akým sa v nej dá vychutnávať si jazdu s vetrom vo vlasoch.
Dnes je v predaji už tretia generácia tohto legendárneho modelu. Veľa som o tomto aute počul. Každý koho poznám, či už z radov laickej alebo odbornej verejnosti, ho vychvaľuje do nebies. Pritom sa pod kapotu montuje obyčajná benzínová „jedna-osmička“. Relatívne bojaschopný je až dvojliter.
Čo je teda na tom aute tak úžasné? Pokúšali sme sa to zistiť v redakčnom teste.
Interiér
Mazda MX-5 vyzerá zvonku úžasne. Jej ladné krivky príjemne spestrujú široké blatníky, ktoré vytvárajú športový „postoj“ auta. Pri kabrioletoch a roadsteroch, skrátka pri všetkých otvorených autách, je však veľmi dôležitá aj estetická stránka interiéru. Aj ten je totiž často vystavovaný na obdiv okoloidúcim.
Myslím si, že Mazda MX-5 sa nemá za čo hanbiť, aj keď je vo výrobe už od roku 2005 a najmä na interiéri už vidno prvé vrásky. Stále však dokáže zaujať. Obzvlášť edícia Takumi, ktorá má dekoráciu palubnej dosky lakovanú čiernym klavírnym lakom. Nádherné sú aj hnedou kožou čalúnené sedadlá, ktoré sú pri edícii Takumi štandardom. Rovnako aj navigácia značky TomTom s dotykovým displejom.
Pochváliť však musím nie len estetiku, ale aj praktickosť interiéru. Je vidno, že toto nie je prvý roadster od Mazdy, a tak sa vám pri jazde bez strechy nestane, že by ste mrzli. Áno, auto má výduchy ventilácie na všetkých tradičných miestach, no Mazda pridáva aj výduchy na spodnej strane palubnej dosky, ktoré ohrievajú oblasť stehien. Sedadlá sú samozrejme vyhrievané, no prídavné výduchy kúrenia sú obzvlášť príjemné najmä pri chladnejšom počasí.
Mazda MX-5 je síce iba dvojmiestna a neoslní ani objemom batožinového priestoru (150 litrov). V interiéri je však ukryté množstvo „tajných“ odkladacích priestorov, takže všetkému nájdete vo vnútri miesto. Vzhľadom na to, že je to iba dvojmiestne auto, by som povedal, že je veľmi praktické. A aj batožinový priestor je pre dvoch tak akurát.
Veľkou výhodou je, že mechanizmus strechy nijako nezasahuje do batožinového priestoru. Celá sa zmestí za zadné sedadlá. Trošku ma zarazilo, že nie je ovládaná elektricky, ale manuálne. Keď mi však v Mazde ukázali, ako jednoducho to ide, neveril som vlastným očiam. Stavím sa, že toto je tá najrýchlejšia strecha na svete. Nemusíte čakať, kým elektromotory dovrčia. Do akcie zapojíte vlastné svaly a za pár sekúnd je strecha stiahnutá / vytiahnutá. Dokonca pritom ani netreba vystupovať z auta, ako som sa najprv obával. Je to naozaj veľmi jednoduché a rýchle.
Motor
Autá zo špeciálnej edície Takumi sa dodávajú so slabším motorom, ktorý z objemu 1,8-litra produkuje skromných 93 kW (126 k). Auto však váži iba 1075 kg. A v tom je práve to čaro. Dokonalým príkladom je Caterham. Ten váži polovicu toho, čo Mazda MX-5 a aj so slabším motorom je to „trhač asfaltu“.
Mazda nie je ani zďaleka tak brutálna, no je stále o dosť ľahšia ako väčšina bežných áut. Aj s týmto motorom pod kapotou teda dokáže vyčariť úsmev na tvári. Nízka hmotnosť pozitívne ovplyvňuje aj spotrebu paliva. Mimo mesta sa dá jazdiť aj za 6,5 litra benzínu na 100 km. Výrobca si síce myslí niečo iné – podľa neho by malo postačiť aj 5,6 litra, no zase v meste udáva 9,8-litrovú spotrebu a od nás si táto športová kráska vypýtala iba niečo vyše osem litrov benzínu na 100 km.
Osem litrov na 100 km si Mazda MX-5 zhltla z nádrže aj pri jazde po diaľnici ustálenou 130-tkou. Keďže slabší motor nemá šesťstupňovú prevodovku, pri diaľničnom tempe točí „jedna-osmička“ 3500 ot./min. Ak sa ale nikam neponáhľate, stačí opustiť diaľnicu, stiahnuť strechu a užívať si jazdu s vetrom vo vlasoch. Takýmto štýlom je spotreba paliva celkom príjemná.
Jazda
Aj keď väčšina ľudí si toto auto kupuje kvôli tomu, že má sťahovaciu strechu, mňa si Mazda MX-5 získala geniálnymi jazdnými vlastnosťami. Patrí medzi málo áut, ktoré sa aj v dnešnej dobe môžu pochváliť pohonom zadných kolies. Ťažisko je veľmi nízko a vďaka tomu, že motor je uložený až za prednou nápravou je rozloženie hmotnosti úplne ideálne – presne 50:50.
K ideálnemu rozloženiu hmotnosti si prirátajte mimoriadne ostré brzdy a bleskovú reakciu atmosférického motora na plynový pedál. Riadenie je skrátka úžasné. Je mimoriadne presné, priame a cítiť z neho ľahkosť auta. Aj radenie by mohlo ísť príkladom vo všetkých smeroch.
Jediným „zádrheľom“ je poloha za volantom. Mal som pocit, že sedím vysoko. Nie o veľa, ale chcelo by to možnosť spustiť sa ešte o pár centimetrov nižšie. Horšie je, že to nie je vecou môjho „vkusu na sedenie“, ale s mojou obyčajnou výškou 180 cm som cítil, že mi fúka na vrch hlavy. Tiež som mal pocit, že plynový pedál je oproti tomu spojkovému a brzdovému dosť vpredu.
Nevadí, Mazda MX-5 je skvelé a hlavne veľmi zábavné auto. Je úžasne ovládateľné a ľahko čitateľné. Presne viete, čo sa chystá spraviť. Na ceste sa drží ako poľovnícky pes stopy, ale keď sa dostanete na limit jej možností, veľa jazdeckých chýb neodpúšťa. Našťastie je krásne čitateľná a ľahko ovládateľná, takže jazdiť s ňou je ozajstným zážitkom.
Resumé
Mazda MX-5 je úžasné auto, no spravidla oslovuje iba dva typy ľudí. Tým prvým sú dobrodruhovia, ktorí túžia po krásnom aute, ktoré by im umožnilo vychutnávať si jazdu bez strechy. Druhú skupinku tvoria „diagnostikovaní šoféri“. Proste tí, ktorí šoférovanie milujú a berú ho ako záľubu. Jazdné vlastnosti Mazdy MX-5 sú totiž tak dokonalé, že aj medzi oveľa drahšími autami by ťažko hľadala premožiteľa.
Ja patrím do tej druhej skupinky a Mazdou MX-5 som bol úplne nadšený, aj keď mala pod kapotou iba „jedna-osmičku“. Ak by som bol členom skupiny jedna, neváhal by som. Ako zástupca „diagnostikovaných šoférov“ by som si ale radšej priplatil za silnejší dvojliter.
Základná cena modelu – Mazda MX-5 1.8i Roadster Challenge: 23 990 €
Základná cena testovanej verzie – Mazda MX-5 1.8i Roadster Takumi: 25 290 €
Registračná daň na testované auto : 267 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1798 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 93 / 6500 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 167 / 4500 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 194 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 9,9 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 9,8 / 5,6 / 7,1 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 150 |
Objem nádrže (l): | 50 |
Prevádzková hmotnosť: | 1075 |
Rozmer pneumatík: | 205/45 R17 |
Dĺžka (mm): | 4020 |
Šírka (mm): | 1720 |
Výška (mm): | 1245 |
Rázvor (mm): | 2330 |