BRATISLAVA 8. októbra (WEBNOVINY) – Začnem zhurta, úprimne a bez pretvárky. Seat Ibiza bol podľa mňa jedným z najlepších áut v segmente B, teda v triede malých automobilov. Prečo? Lebo využíva kvalitnú techniku koncernu Volkswagen, no v porovnaní s elegantne ladeným Polom zaujme temperamentnejším vzhľadom. Navyše sa predáva za veľmi lákavé ceny.
Tento rok Seat vyladil všetky drobné nedostatky, ktoré Ibiza mala, a navyše pridal ešte atraktívnejšiu vizáž. Maska chladiča je ponovom nižšia a širšia, čo dodáva autu športovejší výraz. Zmenil sa aj tvar predného nárazníka. Hmlovky už nie sú okrúhle ale podlhovasté. Zadné svetlá pred faceliftom pripomínali oči šelmy (keď svietili). Dúfal som, že v rámci modernizácie sa toto meniť nebude, no márne. Napriek tomu ma dizajn nových svetiel príjemne prekvapil. Dostali totiž LED optiku a tiež vyzerajú veľmi dobre.
Interiér
Ibiza bola často kritizovaná za lacno pôsobiace plasty v interiéri. Tie som kritizoval aj ja v našom poslednom redakčnom teste Seatu Ibiza. Obzvlášť nepríjemné bolo „plastové čalúnenie“ dverí. Seat teda vypočul „naše“ prosby a modernizovaná Ibiza už má dvere a najmä lakťovú opierku na dverách čalúnenú príjemnejšou látkou.
Mierne pozmenená bola aj grafika prístrojov, trochu iná je aj hlavica radiacej páky. Viac výraznejších rozdielov som však vo vnútri nenašiel. Priestorové pomery sa nezmenili. Stále je vo vnútri dostatok miesta pre štyroch dospelých pasažierov, no tí vzadu by nemali byť vyšší ako 185 cm.
Motor
Ani motor 1.6 TDI nie je žiadnou novinkou. Dokonca sme si ho už mali možnosť vyskúšať aj pod kapotou Ibizy kombi, ktorá má označenie ST. Za dva roky sa toho veľa nezmenilo. Aj teraz som mal z tohto motora dojem, že je dobre odhlučnený a jeho chod je naozaj kultivovaný.
Agregát spolupracoval s tou istou päťstupňovou manuálnou prevodovkou, ktorá má dosť dlhé prevody. Odstup medzi jednotlivými prevodmi je zhruba 1000 ot./min. Pri diaľničnom tempe 130 km/h točí motor pri zaradenej päťke necelých 2400 ot./min.
V porovnaní s kombi verziou sa mi zdal klasický hatchback s týmto motorom o drobný kúsok svižnejší. Iste, kombi je o čosi ťažšie, no určitý podiel na tom zrejme mali aj kolesá. Kombi malo väčšie a ťažie 17-tky, teraz testovaná Ibiza jazdila iba na 15-tkach. Každopádne, 105-koňovému turbodieselu sila nechýba a s týmto kompaktným autom dokáže celkom slušne cvičiť.
Každopádne, tentokrát v našom redakčnom teste dosiahol Seat Ibiza 1.6 TDI lepšie výsledky, čo sa týka spotreba paliva. V meste sa uskromnil s 5,5 litra nafty na 100 km. Paradoxne však bolo toto číslo univerzálne. S rovnakou spotrebou sme jazdili mimo mesta a spotreba prekvapivo nestúpla ani pri jazde po diaľnici.
Jazda
Už spoza volantu je jasné, že spomedzi „koncernovej trojky“ je Ibiza to najšportovejšie auto, resp. auto najviac orientované na vodiča. Posed je výborný, riadenie tiež, radenie ide hladko a presne. Stredová konzola je natočená na vodiča.
Naladenie podvozku by sa dalo nazvať ideálnym kompromisom medzi komfortom a športovou tuhosťou. Podobne aj sedadlá sú také univerzálne. Sú mäkké, no majú aj dostatočné bočné vedenie. Vzadu sa sedí o čosi vyššie ako na predných sedadlách, takže tí čo sedia vzadu, lepšie vidia, čo sa deje pred nimi.
Resumé
Tak ako som začal, tak aj skončím. Seat Ibiza je podľa môjho názoru v triede malých automobilov v súčasnosti jednou z najlepších volieb. Áno, je to malé a relatívne lacné auto, no cítiť z neho nemeckú precíznosť a kvalitu. Navyše je to celé zabalené v temperamentnom španielskom balení.
A čo sa týka tých rozmerov, áno, Ibiza je malé auto, ale podľa mňa takáto veľkosť auta štvorčlennej rodine s väčšími deťmi úplne postačí. Zámerne sme sa totiž s Ibizou vybrali k moru. Boli sme štyria dospelí a každý mal miesta dosť. Ani s batožinou sme problém nemali. Išli sme síce iba na predĺžený víkend, no bez akýchkoľvek problémov sme sa naskladali so všetkou batožinou aj do Ibizy.
Tomuto autu v podstate nemám ani čo vyčítať. Na nič dôležité si nespomínam. Jediným nedostatkom bolo, že štandardné rádio nemalo vzadu reproduktory, čo určite nepoteší. Najmä pri dlhej ceste na dovolenku. Túto drobnosť však vyrieši príplatok 348 eur, pričom získate už aj USB port a Bluetooth handsfree. Skrátka nie je čo riešiť.
Základná cena modelu – Seat Ibiza 1.4i 16v Reference: 8 977 €
Základná cena testovanej verzie – Seat Ibiza 1.6 TDI Style: 14 110 €
Registračná daň na testované auto : 0 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1598 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 77 / 4400 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 250 / 1500 – 2500 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 188 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 10,5 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 5,1 / 3,6 / 4,2 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 292 |
Objem nádrže (l): | 45 |
Pohotovostná hmotnosť: | 1170 |
Rozmer pneumatík: | 185/60 R15 |
Dĺžka (mm): | 4052 |
Šírka (mm): | 1693 |
Výška (mm): | 1445 |
Rázvor (mm): | 2469 |