BRATISLAVA 4. apríla (WEBNOVINY) – Viac ako 150-tisíc vozidiel nemá v súčasnosti platnú technickú či emisnú kontrolu.
Pravidelnú technickú a emisnú kontrolu musí v presne stanovených lehotách absolvovať každé motorové vozidlo, ktoré je prihlásené do evidencie vozidiel.
Táto povinnosť vyplýva z predpisov Európskej únie a na Slovensku platí od marca 2005.
Vozidlo prihlásené v evidencii musí absolvovať kontroly bez ohľadu na to, či reálne jazdí alebo nie.
Lehoty kontrol sa odvíjajú od dátumu prvej evidencie vozidla. Ak napríklad vodič zaevidoval nové vozidlo kategórie M1 s benzínovým motorom s riadeným katalyzátorom 31. decembra 2009, potom lehota na vykonanie STK a EK bude najneskôr 31. decembra 2013 do polnoci.
V prípade, že ešte počas platnosti technickej a emisnej kontroly sa stane vozidlo nepojazdné, napr. v dôsledku dopravnej nehody či poruchy, je možné požiadať o dočasné vyradenie. To je spoplatnené sumou päť eur na rok.
Počas dočasného vyradenia nie je potrebné absolvovať pravidelnú technickú alebo emisnú kontrolu vozidla a taktiež nie je potrebné mať uzatvorené povinné zmluvné poistenie.
Ako informoval agentúru SITA hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa, ministerstvo chce problém riešiť prednostne edukáciou vodičov a upozorňovaním na nutnosť dodržiavania termínov.
Pomôcť pri riešení situácie má podľa Kóňu aj jednotný informačný systém v cestnej doprave, ktorý by mal byť zavedený do konca roka 2015.
V rámci projektu nového informačného systému chce ministerstvo zaviesť aj služby zasielania SMS o ukončení platnosti technickej a emisnej kontroly. Majitelia vozidiel by mali v predstihu dostávať SMS správy, ktoré ich vyzvú na absolvovanie potrebných technických prehliadok.
Nový systém podľa Kóňu zlepší aj evidenciu a eliminuje riziko podvodov v súvislosti s STK a EK. „V súčasnosti nie je možné zodpovedne určiť, kto na túto povinnosť zabudol a kto sa jej cielene vyhýba. Je v našom záujme vodičom pomáhať a nie ich trestať,“ vysvetlil Kóňa.
Jednotný informačný systém v cestnej doprave sa bude týkať správy autoškôl, technických služieb (napr. STK a EK) a oblasti riadenia odborných spôsobilostí v cestnej doprave.
Platnosť technickej a emisnej kontroly si môžu vodiči jednoducho overiť na nálepke na pravej strane čelného skla. Ak obvodný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie zistí, že majiteľ nemá platnú technickú či emisnú kontrolu, zašle majiteľovi vozidla oznámenie o začatí konania vo veci uloženia pokuty. Súhrnná pokuta za chýbajúcu emisnú a technickú kontrolu je 332 eur.
„Vodiči majú k dispozícií širokú sieť staníc technickej kontroly, ktorých bolo ku koncu minulého roka 128. Nemenej dôležitá je aj pravidelná emisná kontrola. Vodiči môžu navštíviť ktorékoľvek z 255 pracovísk emisnej kontroly po celom Slovensku,“ informoval Kóňa.