BRATISLAVA 17. apríla (WEBNOVINY) – Slovenské automobilky by v tomto roku mohli vyrobiť zhruba 930 tis. vozidiel, medziročne by sa tak produkcia zvýšila len mierne.
Vyplýva to z odhadov Zväzu slovenského automobilového priemyslu (ZAP) SR. „Musíme si uvedomiť, že počet vyrobených automobilov sa nebude neustále zvyšovať. Je potrebné, aby sme sa hlbšie zamerali na vedu a výskum,“ skonštatoval čestný prezident ZAP Jozef Uhrík.
V súčasnosti sa podľa neho u nás začína situácia v tejto oblasti zlepšovať, výskumné a vývojové kapacity tu už vytvárajú tak automobilky, ako aj ich subdodávatelia. Musíme sa však viac zamerať na zlepšenie školstva, a to hlavne úrovne stredných odborných škôl. „Tento problém je veľmi vážny, závisí od neho budúcnosť nášho automobilového priemyslu,“ zdôraznil Uhrík.
Problémom slovenského automobilového priemyslu je aj nedostatočná infraštruktúra, predovšetkým chýbajúce diaľničné prepojenie na východ. Dôsledkom toho je fakt, že kým na západe Slovenska pôsobí 202 subdodávateľov, na východe ich je len 72.
„Nie je to až taký veľký problém pre výrobcov menších sofistikovanejších dielov, ako pre výrobcov väčších produktov, ktoré sú náročnejšie na logistiku,“ povedal výkonný viceprezident ZAP a predseda predstavenstva Matador Holding Štefan Rosina. Zlepšenie by automobilky a ich subdodávatelia pocítili aj pri zabezpečení transparentnejšej legislatívy a lepšej vymožiteľnosti práva.
Vlani okrem produkcie automobiliek vzrástol aj počet ľudí zamestnaných v automobilovom priemysle. V roku 2012 tu pracovalo vyše 74 tis. zamestnancov, čo je v porovnaní s rokom 2011 nárast o 3,5 percenta. Očakáva sa, že počet zamestnancov bude naďalej rásť, tento rok by sa malo v odvetví nájsť prácu ďalších 2 tis. ľudí. Prácu nájdu najmä u subdodávateľov, keďže automobilky v tomto roku väčšie nábory neplánujú.
Vlani vyrobili vyše 900-tisíc áut
Slovenské automobilky vlani vyrobili spolu vyše 926 tis. automobilov. V porovnaní s rokom 2011 tak išlo o nárast výroby o 44,9 percenta. Žilinská Kia vyrobila 292 tis. automobilov, Trnavský závod PSA opustilo takmer 215 tis. vozidiel. Najviac áut vyrobil bratislavský Volkswagen, a to 419 tis. kusov. So 171 vyrobených áut na tisíc obyvateľov sme tak jednotkou v Európskej únii.Takmer polovica slovenských dodávateľov automobilového priemyslu očakáva, že im v tomto roku vzrastú tržby o viac než päť percent.
Ďalšia tretina predpokladá, že budú dosahovať stabilné výkony bez výraznejšieho rastu. Len 22 % dodávateľov očakáva, že im v roku 2013 budú tržby klesať. Vyplýva to z výsledkov prieskumu, ktorý uskutočnila poradenská spoločnosť PwC v spolupráci so Zväzom automobilového priemyslu (ZAP) SR.
Dve tretiny dodávateľov potvrdili, že rok 2012 bol lepší než rok 2011. Dôvodom je najmä nárast produkcie na Slovensku a zvýšený dopyt vo východnej Európe a Ázii.
„Z hľadiska trhov platí, že Európska únia a západná Európa sú najväčšími odbytovými trhmi slovenských dodávateľov,“ skonštatoval Peter Mrnka zo spoločnosti PwC.
Okrem dodávateľov, ktorí pocítili rast pre zvýšenie dopytu po produktoch, v prípade 33 % spoločností nastalo zlepšenie najmä v dôsledku opatrení zameraných na zefektívnenie výroby a zníženie nákladov. Takmer tretina respondentov však uviedla, že ich finančná situácia sa oproti predchádzajúcemu obdobiu zhoršila v dôsledku poklesu dopytu alebo tlaku odberateľov na nižšie ceny.
Ako kľúčové výhody svojich spoločností väčšina dodávateľov uvádzala kvalitu vyrábaných produktov, vysoko kvalifikovanú pracovnú silu a dlhodobé vzťahy. Len tretina z nich považuje za svoje hlavné výhody cenu vyrábaných produktov a nízke výrobné náklady.
Takmer všetci účastníci prieskumu považujú Slovensko za atraktívnu krajinu pre automobilový priemysel. Polovica z nich si však myslí, že v strednodobom horizonte táto pozícia poklesne. „Pre väčšinu respondentov je hlavnou prioritou stabilizácia daňovej a pracovnoprávnej oblasti, rovnako zlepšenie infraštruktúry a zlepšenie vzdelávania,“ uzavrel Mrnka.