Budeme jesť zdravšie? Slovákom má v obchode radiť Potravinový Semafor

Potravinový kritik Patrick Linhart chce so svojim tímom odborníkov a podporou vlády na Slovensku spustiť aplikáciu Potravinový Semafor. Ten má spotrebiteľom pri nákupe bez čítania drobných písmen odhaliť, či je potravina zdravá alebo nie.
Ilustračné foto
Pixabay

BRATISLAVA 12. marec (WebNoviny.sk) – Slováci môžu mať k dispozícii tzv. Potravinový Semafor, ktorý im pri nákupe povie, či má potravina zdravé zloženie alebo naopak, či ide o chemický kokteil. Iniciatívu pre vývoj novej aplikácie prináša prvý potravinový kritik na Slovensku Patrick Linhart, autor relácie Testy Potravín.

Potravinový kritik Patrick Linhart
WebNoviny.sk/Lenka Sidorová

Potravinový semafor v EÚ nie je novinkou

Potravinový Semafor vznikol už v Európskej Únii, pričom sa do neho mohli zapojiť všetky krajiny. V skúšobnom období  od roku 2014 do roku 2018 sa zbierali dáta, pričom do praxe má byť zavedený v roku 2020. Slovensko sa do tohto projektu nezapojilo.

Organizácia Testy Potravín preto prichádza s iniciatívou vytvoriť pre Slovákov vlastný Potravinový Semafor. Nápad sa dostal aj do parlamentu a má podporu zo strany vlády.

Ilustračné foto
Pixabay

Jednoduché fungovanie

Používanie potravinového Semafora má byť veľmi jednoduché pre spotrebiteľov, výrobcov i predajcov. Výrobcovia budú mať tú výhodu, že pri zmenách etikety ušetria tisíce až desaťtisíce eur. Zloženie svojich výrobkov môžu jednoducho a pohodlne nahrať do online systému.  Ten hodnotí tri základne kritéria: vplyv na zdravie človeka na základe zloženia, obsah nadbytočných prídavných látok a etiku marketingu či pôvod výrobcu.

Softvér podľa nahraných dát od výrobcu vyhodnotí „zdravosť“ potraviny a označí ho farbou:

Zelená – znamená, že potravina je zdravá, neobsahuje zbytočné prídavné látky ani zdraviu škodlivé látky.

Oranžová – znamená, že produkt má v spomínaných kritériách určité nedostatky.

Červená – znamená, že potravina nie je zdravá, obsahuje nadmerné množstvo prídavných látok, zdraviu škodlivé látky a výrobca používa neetický marketing.

Spotrebiteľovi potom v obchode stačí mobilom naskenovať  čiarový kód a farba mu dá signál, či potravinu kupovať alebo radšej nie.

Viac sa dozviete vo videu:

Odporúčané