BRATISLAVA 20. júna (WEBNOVINY) – Spoločnosť Doprastav, a.s. ako súčasť združení s ďalšími stavebnými firmami sa môže podieľať na stavbe takmer 13,5-kilometrovej diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové a vyše 12-kilometrového úseku D3 Svrčinovec – Skalité v polovičnom profile.
Prezident DDM Group Ivan Šesták, ktorý je jedným z hlavných akcionárov Doprastavu, očakáva, že obe spomínané veľké zákazky získajú v najbližšom období.
„Každá veľká stavebná firma potrebuje veľké zákazky, pretože inak nemá opodstatnenie. Rysuje sa, že by sme v krátkom čase mohli podpísať minimálne dve veľké diaľničné zákazky na Slovensku,“ povedal v rozhovore pre agentúru SITA Šesták. Národná diaľničná spoločnosť, a.s. nedávno akceptovala druhú najlacnejšiu ponuku konzorcia s Doprastavom pre výstavbu diaľnice pri Žiline. Zároveň prijala aj najnižšiu ponuku skupiny, v ktorej je tiež Doprastav, pre diaľnicu na Kysuciach pri hranici s Poľskom.
Najnižšie ponuky
Diaľnicu s tunelom Višňové, ktorý bude so 7,5 kilometrami najdlhší na Slovensku, navrhlo združenie v zložení Doprastav, a.s., Metrostav a.s. a Marti Contractors Ltd. postaviť za druhú najnižšiu cenu 382,83 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Je to 42,7 % z pôvodných štátom odhadovaných nákladov 896,53 mil. eur.
Najnižšiu ponuku firiem Skanska SK a.s. a Strabag s.r.o. vo výške 338,29 mil. eur, čo je 37,7 % z predpokladanej ceny, diaľničiari vylúčili. Stalo sa tak po opätovnom vyhodnotení ponúk v tendri na základe rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO), ktorý vyhovel námietkam konzorcia s Doprastavom. Diaľnicu na Kysuciach chce skupina Doprastav, Strabag, Váhostav – SK, a.s. a Metrostav vybudovať najlacnejšie, a to za 329,88 mil. eur. Predstavuje to okolo 90 % z odhadovaných nákladov 365,61 mil. eur.
Doprastav so Strabagom v súčasnosti stavajú vyše 11-kilometrový úsek D1 Fričovce – Svinia pri Prešove za 114,59 mil. eur. Oproti predpokladanej cene 213,19 mil. eur je to 53,8 %. Doprastav chce uspieť aj v ďalších aktuálnych diaľničných tendroch. „Ministerstvo dopravy hovorí o 8 mld. eur, ktoré chce do roku 2016 prestavať. Takže perspektíva pracovnej náplne je a veríme, že slušný podiel z toho získame aj my,“ povedal ďalej pre agentúru SITA Šesták.
Problémové stavby v Poľsku
Doprastav musí podľa neho ešte doriešiť niektoré problémové stavby najmä v Poľsku. „Je to beh na dlhé trate. Vstúpili sme do toho, aby sme tie problémy riešili, ale ak by sme to nevideli reálne zvládnuteľné, tak by sme tam nevstúpili,“ doplnil.
Doprastav uskutočnil v Poľsku tri diaľničné stavby, dve sú pred dokončením a posledné dve sú rozpracované. „Prvý projekt v Poľsku bol tunel na rýchlostnej ceste, ktorý sme úspešne zrealizovali a ostatné sú stavby rýchlostných komunikácií a diaľnic,“ spresnil Šesták.
Doprastav musel v posledných rokoch vo veľkom prepúšťať zamestnancov. Dôvodom bol nedostatok zákaziek na trhu, ale najmä zrušenie projektu PPP na výstavbu a prevádzku piatich úsekov D1 medzi Žilinou a Prešovom.
Doprastav sa mal na realizácii projektu podieľať v medzinárodnom konzorciu. „V roku 2010, keď zo dňa na deň padol PPP projekt, najväčšia stavba, ktorú sme mali mať v histórii, mal Doprastav 3 200 zamestnancov. V priebehu necelých troch rokov sme znížili ich počet o 1 850. Dnes ich je 1 350, čiže reštrukturalizácia prebieha od roku 2010,“ povedal Šesták. Aj stavebná firma sa podľa neho musí prispôsobovať tomu, koľko má práce. Ak má dobrú náplň, môže prijať ľudí, ak nemá, musí ich počet znížiť, aby uživila ľudí, ktorých má.
Na otázku, či nebolo chybou sústrediť sa na veľký PPP projekt, ktorý napokon padol, Šesták odpovedal, že stavebné podnikanie je rizikové. „Nie sme úrad ani ministerstvo, ktoré majú svoje platy garantované v kapitole štátneho rozpočtu. Toto je firma, ktorá buď získa zákazku a robí, alebo nezíska a nerobí,“ uviedol. Pripomenul, že na PPP projekte už robili prípravné práce a počítali s nástupom ďalších ľudí. „Tento projekt zo dňa na deň skončil a nebola zaň vyše roka náhrada. Tá vzniká až v tomto roku,“ uzavrel Šesták.