BRATISLAVA 10. júna (WebNoviny.sk) – V tuneli Sitina na diaľnici D2 v Bratislave bolo v sobotu taktické cvičenie. Agentúru SITA o tom informovala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Michaela Michalová s tým, že cvičenie zorganizovala NDS spoločne so zložkami Integrovaného záchranného systému.
Simulovaná dopravná nehoda
Jeho cieľom bolo preveriť súčinnosť týchto zložiek v prípade nehody cisterny prepravujúcej nebezpečné veci v tuneli, kde je vjazd takýchto vozidiel zakázaný.
Podľa scenára simulovanej dopravnej nehody vošlo vozidlo prepravujúce nebezpečný benzín aj napriek zákazu do ľavej rúry tunela Sitina v smere Petržalka – Malacky. Pri jazde v pravom jazdnom pruhu sa vozidlo zrazilo s predbiehajúcou dodávkou a následne cisterna narazila do steny tunela.
Vodič cisterny pri brzdení dostal šmyk a narazil do dodávky. Následkom nárazu sa poškodil na cisterne vypúšťací ventil a začal unikať benzín. Do cisterny potom narazilo auto, ktoré začalo horieť.
Povolenie prepravy nebezpečných vecí je otázne
Aj keď sa takáto nehoda v diaľničnom tuneli na Slovensku ešte nestala, je dôležité vykonávať pravidelne taktické cvičenia s cieľom zosúladiť zodpovedné zložky. O to viac, že vozidlá prevážajúce nebezpečné veci majú vstup do tunela Sitina zakázaný. Prejazd takýchto vozidiel je na Slovensku povolený len cez tunely Bôrik, Šibenik, Svrčinovec, Poľana a Považský Chlmec.
Tento rok NDS neotvorí žiadny nový diaľničný úsek, prioritou sú kritické miesta
To, či bude preprava nebezpečných vecí cez tunel povolená, závisí od výsledkov rizikovej analýzy. Zohľadňuje sa mnoho faktorov ako intenzita dopravy v tuneli, podiel nákladnej dopravy, smerové a výškové usporiadanie tunela, vzdialenosť únikových východov, počet tunelových rúr či technologické vybavenie tunela, pričom zabezpečené musí byť oddelenie prípadných vytečených kvapalín do špeciálnej záchytnej nádrže.
Tunel Sitina je dlhý 1 440 metrov a tvoria ho dve samostatné tunelové rúry, každá s dvoma jazdnými pruhmi. Tunelové rúry sú prepojené pomocou piatich únikových ciest. V roku 2017 bola priemerná denná intenzita 65-tisíc vozidiel v oboch tunelových rúrach.