Spoločenská zodpovednosť firiem (CSR) zaujíma kľúčovú úlohu vo vnímaní značiek spoločnosťou a pre úspech v podnikaní sa stáva nevyhnutnosťou. Čo je to zodpovedné podnikanie a prečo firmu robí atraktívnejšou nielen pre zákazníkov, ale tiež zamestnancov a investorov?
Definícia úspechu v podnikaní už dávno nie je len o zisku, expanzii na trh a známej značke. V dnešnom svete, keď doslova žijeme na dlh a čoraz drastickejšie pociťujeme dopad klimatických zmien, je podnikanie firiem posudzované podľa toho, ako ovplyvňuje ekonomiku, životné prostredie a pomáha sociálne slabším. Úspech firmy je teda meraný aj tým, či jej ide o väčšie dobro a nielen o väčší zisk.
Spoločenská zodpovednosť firiem CSR
Prepojiť úspešné podnikanie s pozitívnym dopadom na spoločnosť a životné prostredie sa snažili už veľkí podnikatelia v minulosti. Dôležitosť konania dobra pre spoločnosť zdôraznil napríklad aj Tomáš Baťa, ktorý pochopil, že najviac zarobil vtedy, keď išiel smerom, ktorý sa spočiatku zdal prospešným iba pre ľudí: „Naopak smer, ktorý spočiatku sľuboval prospech len mne a verejnosti škodu, nakoniec priniesol škodu nám obom.“
Zodpovedné podnikanie, čiže spoločenská zodpovednosť firiem (CSR), sa môže realizovať v troch oblastiach a je postavená na troch pilieroch, a to – environmentálnom (Environmental), sociálnom (Social) a ekonomickom (Governance), známych pod skratkou ESG.
Michal Sebíň z NATUR –PACK: Recyklácia odpadov je na Slovensku najdôležitejšou témou, západná Európa je však niekde inde
Prečo je CSR dôležité pre úspech firmy
Existuje veľa dôvodov na to, aby spoločnosť prijala zodpovednú politiku CSR. Tu sú niektoré z nich:
Značka firmy sa stáva atraktívnejšou pre zákazníkov
Spotrebitelia, zamestnanci a ostatné zainteresované strany uprednostňujú pri výbere značky alebo spoločnosti to, aký vplyv má ich podnikanie na celkové blaho. Aby spoločnosť vynikla medzi konkurenciou, musí verejnosť vedieť, že naozaj koná dobro a nejde len o marketingový ťah. Presadzovanie a zvyšovanie povedomia o spoločensky dôležitých veciach je pre firmu skvelým spôsobom, ako zostať na vrchole rebríčka obľúbenosti a zvyšovať hodnotu značky.
Potvrdzuje to i štúdia agentúry Kantar z roku 2020, ktorá sa zaoberá marketingovým prieskumom trhu. Štúdia preukázala priamu súvislosť medzi vnímaným pozitívnym vplyvom na spoločnosť a rastom hodnoty značky. Firmy, ktoré verejnosť považuje za zodpovedné v podnikaní, preukázali zvýšenie hodnoty značky za 12 rokov o 175 %, zatiaľ čo podniky so slabým pozitívnym vplyvom na životné prostredie a spoločnosť ukázali rast iba o 70 %.
V spoločensky zodpovedných firmách chcú pracovať najväčšie talenty
Spotrebitelia nie sú jediní, koho priťahujú podniky, ktoré zodpovedne podnikajú. Dnešná generácia zamestnancov hľadá zamestnávateľov, ktorí okrem príjmu zaujímajú zodpovedný postoj voči planéte a spoločnosti. Podľa prieskumu Deloitte z roku 2021 moderná pracovná sila uprednostňuje zodpovednú firemnú politiku zamestnávateľa pred finančnými výhodami. Odhaduje sa, že 44 % mileniálov a 49 % generácie Z sa pri hľadaní práce riadia svojim osobným hodnotovým rebríčkom.
Respondenti, ktorí sa zapojili do prieskumu agentúry Porter Novelli z roku 2021 idú ešte ďalej. Až 70 % z nich uviedlo, že by nikdy nepracovali u zamestnávateľa, ktorý negatívne vplýva na životné prostredie a spoločnosť. Správa o najnovších marketingových trendoch spoločnosti Deloitte do roku 2020 ukazuje, že zodpovedne podnikajúce firmy si udržia talenty až o 40 % viac ako ich konkurenti.
Zodpovedné podnikanie zvyšuje príťažlivosť firmy pre investorov.
Organizácia, ktorá berie CSR vážne, sa stáva príťažlivejšou pre súčasných aj budúcich investorov. Vyplýva to i z popredného prieskumu CECP Giving in Numbers z roku 2021. Takmer 80 % opýtaných podnikov za zameriavalo na úroveň spoločenskej zodpovednosti firiem, do ktorých sa rozhodnú investovať.