Primátor Bratislavy Matúš Vallo v rozhovore pre agentúru SITA spomenul úspešné aj neúspešné projekty tohto roka a povedal o plánoch mesta na ďalší rok.
Čo sa vám v rámci „primátorovania“ tento rok podarilo, na ktoré projekty ste obzvlášť hrdý?
Máme za sebou veľmi náročný rok. V ťažkom období, keď mesto prišlo pod vplyvom rôznych vládnych návrhov a opatrení o desiatky miliónov eur, sa nám podarilo zrealizovať množstvo vecí pre lepší život v našom hlavnom meste.
Bratislava schválila rozpočet vo výške viac ako 607 miliónov eur, Vallo však pristúpi k zvýšeniu poplatkov
Za všetky projekty možno spomenúť napríklad Lekáreň u Salvatora. Ďalším projektom, z ktorého mám radosť, je obnova Hájovne na Peknej ceste. Veľmi dôležitým projektom je aj využitie energie zo spracovania odpadu pri zásobovaní teplom.
Ďalším dôležitým projektom, v ktorom stále napredujeme, je parkovacia politika. Darí sa nám napredovať aj v rozvoji nájomného bývania. Do opätovného vlastníctva mesta sa nám podarilo získať areál Ekoiuventy s kúpaliskom Mičurín. No a nemôžem nespomenúť Námestie slobody a fontánu Družba, ktorú sme oživili po 16 rokoch.
Spätne ako nie šťastné považujem načasovanie projektu cyklopruhov na Vajanského nábreží.
Čo vám naopak nevyšlo podľa plánov?
Máme rôzne skúsenosti s úpravou fyzických priestorov v okolí škôl s cieľom zvýšiť bezpečnosť detí. Minulý rok sme realizovali projekty v okolí štyroch škôl a na rovinu treba povedať, že kým pri prvých dvoch školách sa situácia vďaka zmenám jednoznačne zlepšila, na Vazovovej a Mudroňovej bude nutné projekty ešte výraznejšie dopracovať.
Kontroverzne boli prijaté aj cyklopruhy na Vajanského nábreží. Spätne ako nie šťastné považujem načasovanie projektu, takúto zmenu sme možno mohli spustiť na jar v teplejšom počasí, pretože ak by bol cyklochodník dlhšie plný cyklistov aj vodiči by asi reagovali inak.
V ktorých mestských častiach a lokalitách plánujete rozširovať parkovací systém PAAS?
Po poslednej zaregulovanej zóne na Pokroku v Novom Meste, ktorú sme spustli koncom tohto roka, participujeme aktuálne projekty pre zóny, ktoré by sme postupne radi spustili v budúcom roku. Začali sme projektom pre Karlovu Ves – Líščie údolie a absolvovali sme diskusiu s obyvateľmi Dúbravky, časť Podvornice.
Národné strany dosiahli svoje limity, tvrdí spolupredsedníčka novej politickej strany Volt (rozhovor)
Chceli by sme pokračovať v rozširovaní PAAS aj v Petržalke (Háje) či v Ružinove a ďalších mestských častiach – podobne ako pri Karlovej Vsi a Dúbravke budeme ako prvých informovať obyvateľov danej lokality, ktorí budú mať možnosť pripomienkovať projekt organizácie dopravy v ich budúcej zóne.
Ako plánujte pokračovať v budovaní cyklistickej infraštruktúry?
Radi by sme pokračovali v budovaní a vyznačovaní cyklotrás aj v budúcom a nasledujúcich rokoch. Samozrejme, realizácia konkrétnych úsekov závisí aj od povoľovacích konaní, stavebných možností, ale tiež od finančných možností. V súčasnosti je v príprave niekoľko úsekov cyklistickej infraštruktúry.
Hnutie Slovensko podá podnet na prokuratúru pre rozhodnutia primátora Valla. Mal dvakrát „okradnúť“ Bratislavčanov (video)
Najbližšie k realizácii sú úseky vo Vrakuni (na Hradskej ulici), v Ružinove (na Mlynských Nivách a Záhradníckej ulici), v Starom Meste (na Pribinovej ulici a na Námestí Slobody), v Novom Meste (na Riazanskej ulici), v Lamači (na Podháji a na Segnároch), v Podunajských Biskupiciach (na Popradskej ulici).
Tento rok ste začali s rekonštrukciou Vajnorskej radiály, kedy príde na rad obnova Ružinovskej radiály?
Pokiaľ ide o projekt modernizácie Ružinovskej radiály, mesto aktuálne požiadalo o vydanie stavebného povolenia a pracujeme na majetkovom usporiadaní pozemkov. Pripravujeme zmluvné podmienky na vyhlásenie súťaže na stavebný dozor.
Celková dĺžka projektu modernizácie Ružinovskej radiály je takmer päť kilometrov, od Amerického námestia po zastávku Chlumeckého. Predpokladáme, že vyhlásiť verejnú súťaž na zhotoviteľa stavebných prác by sa mohlo podariť na jar 2024.
V akom štádiu je príprava električkovej trate Pribinova – Košická a kedy by sa mohlo začať s výstavbou?
Pracujeme na správe o hodnotení podľa pokynov bratislavského okresného úradu a aktualizácii dokumentácie pre územné rozhodnutie v procese EIA. Proces EIA zahŕňa v rámci posudzovania aj diskusiu so zúčastnenými stranami. Veríme, že tieto diskusie budú viesť k spoločnému konsenzu a že po dohode všetkých zúčastnených strán sa bude môcť začať s realizáciou, podľa odhadu v roku 2027.
Aké investície má v pláne mesto v rámci svojho dopravného podniku?
Nosným projektom Bratislavy v oblasti rozvoja dopravnej infraštruktúry je jednoznačne predĺženie električky v Petržalke.
Práce na tomto projekte budú pokračovať aj v ďalšom roku. Medzi strategicky dôležité patria aj modernizácie a rekonštrukcie električkových tratí, obnova vozového parku DPB, výstavba a modernizácia trolejbusových tratí.
Z ďalších dôležitých projektov treba spomenúť modernizáciu Vajnorskej radiály (po Tomášikovu ul.), ale aj modernizáciu Račianskej radiály. Aktuálne tiež prebieha modernizácia krasňanského Depa, ktorá počíta s rozsiahlou rekonštrukciou.
Čo by ste odkázali obyvateľom Bratislavy do roku 2024, čo ich čaká a na čo by sa mali pripraviť?
Skúsenosť s rokmi kríz nás naučila, že všetky naše plány sa môžu zmeniť šmahom ruky, takže už s nimi narábame opatrne.
Pre nás to ľahký rok nebude, budeme musieť s menšími finančnými prostriedkami urobiť maximum zmien a nových projektov, ktoré urobia život v našom meste ešte lepším a príjemnejším. Prajem si však, aby to bol ľahší rok pre Bratislavčanov a Bratislavčanky, zaslúžia si to.
Chcem im poďakovať za to, že svoje mesto milujú a že ho chcú zveľaďovať. Že sa stále chcú dívať na pekné veci, že majú chuť robiť niečo aj pre druhých. Že stále chodia na koncerty, do divadla, na výstavy. Že tvoria komunitu, ktorá si vie pomôcť a na ktorú môžeme byť hrdí. Toto nám nikto nezoberie, aj toto je naše mesto.