Archeologický prieskum na úseku D1 Bratislava - Triblavina sa blíži ku koncu, použitý materiál nebude environmentálnou záťažou

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Triblavina
Diaľničná križovatka Triblavina na D1. Foto: www.facebook.com
Tento článok pre vás načítala AI.

Práce na stavbe rozšírenia úseku diaľnice D1 Bratislava – Triblavina prešli do ďalšej etapy. Realizujú sa násypy na vetvách križovatky diaľnic D1 a D4, preložky inžinierskych sietí, ako aj betonáž spodnej stavby mostov a pokračujú zemné a výkopové práce.

Dbajú na ekológiu

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) v pondelok tiež informovala, že archeologický prieskum sa chýli ku koncu. Na stavbe, ktorá patrí medzi kľúčové projekty, pretože spojí diaľnicu D1 a D4 križovatkou, podľa diaľničiarov mimoriadne dbajú na ekologický a environmentálny rozmer.

Zeminu pred jej zapracovaním skúmajú v laboratóriách, čo zamedzí tomu, aby bol na stavbu vozený kontaminovaný materiál.

„Aktuálne pracuje na stavbe viac ako stovka pracovníkov a v nasadení je zhruba 40 mechanizmov. Primárne sa sústreďujú na zrealizovanie násypov. Na ich výstavbu musí byť použitý výlučne materiál, ktorý nebude environmentálnou záťažou,“ uviedla hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková. Kvalitu materiálu majú garantovať prísne laboratórne testy jeho vzoriek.

„Materiál sa do stavebného procesu trvalo zapracováva až v okamihu, keď máme potvrdené, že sú splnené požiadavky na jeho inertnosť a výsledky testov na ekotoxicitu sú negatívne,“ priblížila hovorkyňa. Zároveň robia aj zhutňovacie pokusy a iné skúšky na preukázanie kvality pre možnosť jeho zapracovania.

Preložka Vajnorského potoka

Odbery kontrolných vzoriek prebiehajú aj počas navážania materiálu na stavbu. Vozidlá, ktoré prevážajú materiál, sú vybavené monitorovacím systémom, ktorý sleduje pohyb nákladných áut vrátane miesta nakládky a vykládky, čo slúži na potvrdenie presnej lokality odberu materiálu.

„V najbližších mesiacoch sa práce sústredia aj na preložku Vajnorského potoka. Pokračovať budú práce na sanačných opatreniach, zakladaní oporných múrov a výstavbe mostov,“ dodala Žgravčáková.

NDS podpísala zmluvu na výstavbu rozšírenia D1 Bratislava – Triblavina, vrátane križovatky diaľnic D1 a D4, v novembri 2022.

Obchádzkové trasy

Poľská spoločnosť Budimex sa zaviazala postaviť 3,6-kilometrový úsek za tri roky, teda do konca roka 2025, takmer za 111 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty.

Stavba je financovaná zo štátneho rozpočtu, jej účasťou bude osemnásť mostov v súhrnnej dĺžke 1,35 kilometra, dve križovatky a 2,5 kilometra protihlukových stien.

V súvislosti s výstavbou križovatky D1D4 najskôr zhotovia obchádzkové trasy a následne zdvihnú niveletu diaľnice D1. Počas rekonštrukcie D1 bude dočasne vedená doprava po obchádzkových trasách na vetvách križovatky D1D4.

Kľúčové pre odľahčenie dopravy sú vetvy z D4 na D1 (Jarovce – Trnava) a opačne z D1 na D4 (Trnava – Jarovce) a tieto sprístupnia motoristom skôr, keďže sú to míľniky stavby.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Eva Žgravčáková
Firmy a inštitúcie BudimexNDS Národná diaľničná spoločnosť