Autodopravcovia a mimovládne organizácie sa pridávajú k odporúčaniu Najvyššieho kontrolného úradu SR a tiež vyzývajú politikov, aby zasiahli v prípade mýta. Upozornili na riziko, že nevýhodná zmluva pre štát so súkromnou spoločnosťou SkyToll sa môže pre nedostatočne rázny postup Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) opäť predĺžiť.
Súťaž na mýtny systém
V otvorenom liste prezidentke SR Zuzane Čaputovej, dočasne poverenému premiérovi Eduardovi Hegerovi (Demokrati) a členom Výboru Národnej rady SR pre hospodárske záležitosti o tom informovali Nadácia Zastavme korupciu, Slovensko.Digital, Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) a Žltý Anjel Asistance 24.
Diaľničiari sa dohodli na budúcej zmluve so štvrtým poskytovateľom služby európskeho mýta, môže sa ním stať český ITIS
„Nová súťaž na mýtny systém sa opakovane predlžuje. Navyše, mešká aj takzvaný európsky mýtny systém EETS. Až to vyzerá, že ak by NDS chcela eliminovať možnú náhradu za SkyToll, nesprávala by sa inak,“ uviedla Xénia Makarová z Nadácie Zastavme korupciu.
Strata desiatok až stoviek miliónov eur
Pokračovanie v starej zmluve podľa mimovládok a autodopravcov môže znamenať stratu desiatok až stoviek miliónov eur, ktoré by inak mohli ísť do výstavby diaľnic.
Dialničiari uzavreli predbežnú zmluvu s ďalším poskytovateľom európskeho mýta, je ním český Eurowag
„Prípadne by cez nižšie dane, napríklad cestnú daň mohli podporiť domácich dopravcov. Namiesto toho pôjdu do vrecka súkromnej spoločnosti,“ podotkol predseda UNAS Stanislav Skala.
Nevýhodná zmluva so SkyToll-om
O všetkých problémoch a prieťahoch s mýtom a náhradnými riešeniami, tvrdia autori listu, vie aj poverený minister dopravy Andrej Doležal (nom. Sme rodina). Mimovládne organizácie preto apelujú aj na povereného premiéra a prezidentku, aby dohliadli nad ďalším manažovaním mýta.
Úrad pre verejné obstarávanie prerušil preverovanie mýtneho tendra, potrebuje získať odborné stanovisko
Ako dodali, predražená a nevýhodná zmluva so SkyToll-om mala skončiť už vlani, diaľničiari napriek príprave alternatívneho riešenia nakoniec pôvodnú zmluvu predĺžili ešte o tento rok. Podľa posledných informácií mimovládnych organizácií sa ale ani avizované nové riešenie mýta úspešne tento rok nerozbehne.
Najvyšší kontrolný úrad vo svojej aktuálnej správe naznačil, že NDS si nesplnila domácu úlohu, keď ani po rokoch nevyriešila základné právne otázky o pokračovaní mýta. Úrad preto odporučil parlamentnému hospodárskemu výboru zadať ministerstvu dopravy „povinnosť“ do leta jasne opísať, ako má mýto na Slovensku pokračovať.