Očakávané spustenie integrovaného dopravného systému (IDS) v Banskobystrickom kraji sa stáva realitou. Ako na tlačovej besede k spusteniu systému uviedol predseda Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) Ondrej Lunter, niekoľkoročná príprava prvej etapy bude mať vyvrcholenie vo štvrtok o polnoci.
Centralizovaný systém riadenia verejnej dopravy
Na úvod je do IDS zahrnutá prímestská autobusová doprava s predpokladom integrovania mestskej hromadnej dopravy (MHD) a vlakovej dopravy.
Banskobystrickí autobusoví dopravcovia majú mať vyššie ceny, kraj žiada dôkladné zdôvodnenie navýšenia
Ostrá prevádzka IDS sa v kraji začína vo štvrtok 1. februára. „Rozdiel je v tom, že systém je vo vlastníctve župy a prevádzkuje ho Organizátor IDS,“ objasnil predseda predstavenstva spoločnosti Organizátor IDS BBSK Radoslav Vavruš. Projekt trval celkovo 20. mesiacov.
„Celkový počet autobusov, ktoré sú určené pre tento výkon v prímestskej autobusovej doprave je 486, teda hovoríme o počte autobusov zhruba 500. Je to veľmi náročné na manažment nielen fyzickej, ale aj vzdialenej obsluhy,“ dodal predseda predstavenstva, podľa ktorého ide o unikátne riešenie.
Banskobystrický kraj spustil e-shop pre Integrovaný dopravný systém, nové zmeny prinášajú mnoho výhod
„Ide o riešenie, ktorým župa získala centralizovaný systém riadenia verejnej dopravy, a to nielen na úvod prímestskej dopravy, ale vytvorili sa predpoklady aj na riadenie ďalších dôležitých druhov dopravy, ktorými v budúcnosti bude mestská hromadná doprava ale aj koľajová doprava,“ konštatoval Vavruš s tým, že tieto kroky vedú k tomu, že na jeden lístok bude mať cestujúci možnosť cestovať nielen v prímestskej doprave, ale aj v MHD a koľajovej doprave.
Tri hlavné body
Podľa župana zmena obsahuje tri hlavné body. Jedným je nový odbavovací systém v autobusoch, vďaka ktorému bude maž BBSK prostredníctvom Organizátora IDS presné dáta o cestujúcich – budú mať prehľad koľko ľudí na akých linkách jazdí, kde sa pohybujú autobusy.
„Časom spustíme aplikáciu, ktorá bude zobrazovať polohy autobusov,“ dodal Lunter a doplnil, že časom budú môcť zriadiť dispečing, aby mali prehľad o autobusoch a mohli ovplyvniť plynulosť dopravy autobusov. Podľa počtu cestujúcich v jednotlivých spojoch bude možné vyhodnocovať efektivitu liniek a navrhovať zmeny.
Náročný systém
Druhý bodom je podľa župana zavádzaný systém novej generácie. Ide o náročné zmeny, ktoré môžu, ako pri každom zavádzaní nového systému, sprevádzať aj problémy.
Po tretie ide o veľkú zmenu aj pre šoférov autobusov, ktorý sa musia naučiť nové systémy ovládať. Lunter žiada preto cestujúcu verejnosť o trpezlivosť, ale zároveň garantuje, že všetci budú prepravení.