- aktualizované 19. októbra, 15:34
Výbor Národnej rady SR (NR SR) pre hospodárske záležitosti na mimoriadnom zasadnutí v utorok vzal na vedomie správu Najvyššieho kontrolného úradu SR (NKÚ) o výsledku kontroly nastavenia procesu verejného obstarávania v Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS).
Členovia výboru v prijatom uznesení žiadajú NDS, aby dôsledne aplikovala do praxe všetky odporúčania NKÚ najneskôr do konca tohto roka a o priebehu ich plnenia informovala výbor pravidelne raz za tri mesiace.
Je to rozkrádačka storočia, hovorí po kontrole u diaľničiarov poslankyňa Šuteková. Zločinecké maniere pokračujú
Hospodársky výbor žiada aj ministra dopravy a výstavby Andreja Doležala (nom. Sme rodina), aby na základe miery závažnosti záverov kontroly, ktoré NKÚ postúpil orgánom činným v trestnom konaní, vyvodil konkrétnu personálnu zodpovednosť.
Výbor navrhuje finančnú kontrolu
Diaľničiari zároveň majú do 30. novembra predložiť výboru informatívnu správu so zverejnením všetkých výdavkov na právne služby, všetky súdne rozhodnutia a uznesenia v súvislosti s činnosťou komisie na rozhodovanie sporov medzi NDS a bývalým zhotoviteľom diaľnice D1 s tunelom Višňové.
Hospodársky výbor takisto odporúča NR SR prijať uznesenie o tom, aby NKÚ vykonal finančnú kontrolu zameranú na plnenie zmlúv a opodstatnenosť výdavkov v projekte výstavby diaľnice D1 Hubová – Ivachnová. Predseda predstavenstva NDS Juraj Tlapa po rokovaní výboru povedal, že nečakali iba na správu NKÚ a vnútorné procesy rozbehli ešte vlani.
Vedenie NDS podáva trestné oznámenie, odhalenia kontrolórov potvrdilo ich podozrenia vo verejnom obstarávaní
„NDS má ročne viac ako päťsto verejných obstarávaní. Je obrovská agenda a zmeniť systém sa nedá zo dňa na deň ani z týždňa na týždeň,“ uviedol s tým, že väčšina nedostatkov je už odstránená. Nové vedenie NDS za jeden a po roka zrušilo vyše sto obstarávaní a odstúpilo od viac ako tridsiatich nevýhodných zmlúv.
„V minulosti bolo v systéme veľa ľudí, ktorí mali možnosť v menších sumách vystavovať objednávky. Častokrát ani predchádzajúce vedenie, či predstavenstvo či generálny riaditeľ ich nemali na stole, pritom za to zodpovedali. Ešte minulý rok sme to zmenili a scentralizovali, generálnemu riaditeľovi či predstavenstvu ide každá súťaž na stôl,“ priblížil Tlapa.
Opravili najviac ciest v histórii
Rozhodujúce slovo má predstavenstvo, to súťaž odobrí alebo vráti na prepracovanie. NDS označil za kolos s takmer 1 900 zamestnancami, na svoju prevádzku potrebuje veľké množstvo súťaží na tovary, služby či práce.
„Za osemnásť mesiacov, čo sme prišli, sme stihli opraviť desať mostov, ktoré už si to pýtali. Dodnes sme opravili 104 kilometrov ciest, plán do konca roka je 136 kilometrov. Nikdy v histórii sa toľko neopravilo,“ podotkol šéf predstavenstva NDS.
Diaľničiari neobstarávali transparentne, kontrolóri našli aj vybielené dokumenty
Minister dopravy informoval, že rozdelili funkciu na čele NDS, aby mal generálny riaditeľ viac času a kompetencií venovať sa procesom vnútri spoločnosti a predseda predstavenstva sa venoval výstavbe.
„Vítame takéto stretnutie, vítam správu NKÚ. Ten sme si zavolali na seba sami, aby odkryl niektoré činnosti, ktoré sa v NDS diali, a vyvodili prípadnú zodpovednosť alebo postúpili to príslušným orgánom,“ povedal Doležal.
Snahy o očistenie spoločnosti
K problémom v NDS sa podľa neho postavili čelom a sú pripravení hospodárskemu výboru zodpovedať do detailov všetky otázky.
„Dôležité je, aby sme každé jedno zistenie NKÚ rozobrali v súvislostiach a kontexte. Nové vedenie niektoré nevýhodné zmluvy okamžite vypovedalo, muselo zabezpečiť v rámci zabezpečenia činnosti čiastkovú objednávku, ale za významne výhodnejších podmienok, a paralelne naštartovalo proces nového nadlimitného verejného obstarávania,“ priblížil minister.
Tvrdí, že nové vedenie pod dôslednou akcionárskou kontrolou ministerstva dopravy robí všetko pre očistenie spoločnosti a napredovanie výstavby diaľnic.